Talvirengasmelutestin päätöskirjoitus

Ensimmäiseksi pieni tarkennus edelliseen kirjoitukseen, joka sisältää mittauksien huiput. Automme sisällä oleva melutaso Hakkapeliitta seiskojen kanssa on siis todellisuudessa ollut

keskimäärin

3-5 dB(A) matalampi verrattuna Continental-kitkarenkaisiin. Testini perustuu täysin omiin kokemuksiin eikä sitä voi verrata esim TM-lehden tai muiden tahojen tekemiin testeihin. Tässä blogissa kerrotaan miltä meistä tuntuu, välitetään lukijoille arkipäivän kokemuksia kikkailematta.

Melumittaukset tehtiin iPad-sovelluksilla hankittuja iTunesin kautta (toinen niistä on ilmainen, julkaisija: Ruotsin työsuojeluvirasto (alempi kuva)).

Se siitä. Eilen olin pitkällä työmatkalla. Matka oli sikäli mielenkiintoinen, että päivän aikana kohdattiin miltein kaikki Suomen talvikeliolosuhteet. Kylmyyttä, jäisiä pintoja, uutta luntaa, paljas karkea asfaltti ja kotimatkalla Pernajan kohdalla alkoi vesisade loskakeleineen. Matkan varrella oli myös sattunut ulosajoja ja kolareita. Liikenteessä oli valitettavasti jälleen kerran pelastuskalustoa ja ambulansseja. Päivä tarjosi oivallisen tilaisuuden mitata rengasmelua.

Mikä oli sitten päivän anti desibeleinä? Äänitaso säilyi samana (kuten edellisessä kirjoituksessa) koko päivän aikana. Tienpinnan laatu ei siis vaikuttanut yhtään mitään ääneen voimakkuuteen!!! Sävellaji kylläkin muuttui päivän aikana useita kertoja. Auton rakenteen ja tekniikan ansiosta syntyi tietty ääneenvoimakkuus sisätiloissa tietyssä vauhdissa. Nasta-Hakkapeliitat ovat todella hiljaisia! Suosittelen!

 

 

comments powered by Disqus