Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Talvinopeudet tulivat voimaan

Tänään se sitten tapahtui. Ykköstiellä oli tauluissa 100 ja radiossa uutisoitiin, että huomenna pitäisi olla kaikilla teillä talvirajoitukset. Hieman kuitenkin siinä hämmästelin, että miksi noita kalliita muuttuvan rajoituksen tauluja sitten pystytellään, kun lukema määräytyy ihan muun kuin todellisen kelin mukaan. Kuulemma kuuraliukkauden vaara oli olemassa, ja se sitten syynä koko matkan rajoitukselle. Olihan siinä sitten puolimatkassa penkat harmaina muutaman kymmenen km ajan, mutta siinä kaikki. Kaukana ei kuitenkaan olla liukkaasta ajasta, vielä se ei silti ollut. Paluumatkalla oli taas 120 tauluissa, mutta sen verran paljon liikennettäkin, ettei ennen Lohjaa juurikaan päässyt ajamaan edes satasta

Siinä matkan varrella laskeskelin talvirajoituksen vaikutuksia omaan matkaani. Aikaa kuluu noin vartti enemmän, eli kaffepaussi jää helposti pitämättä, ja kahvilayrittäjä kärsii. Toisaalta polttoainetta säästyy noin 10 % verran omien likimääräisten kulutushavaintojeni mukaan.Joka on sitten sekin rahana mitaten samaa luokkaa tuon kaffekupin hinnan kanssa. Eli kamalan isoista asioista ei ole kyse, mutta yhden talven aikana noista varteista kertyy minullekin jo työpäivän verran.

Mutta ehkä tärkeintä oli radiouutisessa mainittu onnettomuuksien määrän lasku talvirajoituksilla. Tosin epäilen tuon laskelman olevan jo pahasti vanhentunut. Talvirajoitusten olemassaolon aikana kun autoihin on tullut pakolliseksi ABS-jarrut sekä ESP-ajonvakautus, ja koko ajan yleistyy esim BAS-jarruassistentti sekä monta muuta hyvää apuneuvoa. Kuten lehdessä viime viikolla haastateltu Volvon peltikorjaamon esimies totesi: nykyautojen kolarinestojärjestelmä on sanut aikaan sen, ettei peltikorjaamolle ole enää pitkiä jonoja. Onnettomuuksia kun sattuu merkittävästi vähemmän kuin ennen, kiitos noiden yllämainittujen sekä pre-collision järjestelmien.

Ja paras viimeiseksi: rengasteknologia. Nykyrenkaat hakkaavat mennen tullen vanhemmat versiot. Siitä kuuluu kiitos valmistajille, jotka jaksavat kehittää tuotteitaan jatkuvasti paremmiksi. Kuten Nokian Hakkapeliitta kasi.

PS: Otsikkokuva ei ole minun, vaan netistä napattua tilanteeseen sopivaa julkaisuvapaata materiaalia. Tuon mukaisia kelejä saadaan näillä näkymin vielä odotella tänne etelään.

PPS: Luin tänään Ilta-Sanomista Liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen puheenjohtajan, komisario Jyrki Haapalan haastattelua. Artikkelin mukaan hän haluaisi muuttaa muun muassa nykyistä 80 km/h yleisrajoitusta, kirjoittaa Autoliiton äänenkannattaja Moottori.

– Yleisrajoitukseksi tulisi 70 km/h, joka olisi voimassa pääsääntöisesti sorapäällysteisillä teillä. Nykyiset 80 km/h tiet muutettaisiin pääsääntöisesti 90 km/h teiksi, Haapala sanoo Moottori-lehdessä ja jatkaa:

– Ohituskaistallisille tieosuuksille ja moottoriteille yleisesti 110 km/h rajoitus ja uusimmille moottoriteille kesäajalla jopa 130 km/h.

Haapalan mukaan nopeusrajoituksia muuttamalla sekä kiinnijäämisriskin palauttamisella ja promillerajan laskemisella nollaan perustieverkon liikennekuolemat puolitettaisiin. Samalla päästäisiin eroon myös ”autoilijoita rassaavista talvinopeuksista”.

Ja lukijagallupin mukaan 87% yli 60.000 äänestä kannattaa noita kohtia.

comments powered by Disqus