Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Talvikeli napsahti Lappiin laakista.

Lokakuun loppu on talviolosuhteita ajatellen ainakin täällä Itä-Lapissa paremmalla mallilla kuin aikoihin. Jopa niin hyvällä mallilla, että tulee lappilainen sanonta "Peleko perseentakana" mieleen, että onkohan tämä lopullisesti edes totta. 

Kahdessa päivässä tuli 15 senttiä puhdasta valkoista lunta ja sen perään heti 15 astetta pakkasta. Maantiet on tienpidon toimenpiteillä käyty vetämässä pariin otteeseen simmacilla, joka toimenpide tasoitti soratiemme suunnilleen silityspöydäksi. Ja asfalttitiet ovat saman käsittelyn jäljiltä myös lumijäisellä simmacpinnalla, joka ei Hakkakasit alla muuta kaipaa. Ei hiekkaa, eikä muutakaan.

Mummelin Subaru Foresterin talviajo-ominaisuudet tulevat taas kerran huomatuiksi, kun renkaat ovat tiptop. Ja sitä ovat nämä täyden kulutuspinnan Hakkakasit. Parempia ei osaa kaivata, eikä parempaa yhdistelmää ainakaan helppo ole löytää.

Talvimaisemat aurinkoineen, lumisine puineen ja hohtavine hankineen, niin jovain. Oli suorastaan lysti käydä emännän työauto tankkaamassa niin, että viikonpäivät taas pärjätään.

Lokakuun viimeisen päivän Naruskantie kaamoksen alun auringonpaisteessa.

Talvinopeusrajoitukset ovat astuneet voimaan. Soratieosuudellemme ei tule muutoksia, vaan sama 80 km/h on täällä voimassa aina. Kylän kohdalla kuusikymppinen, joka talvella saisi olla vaikka alempikin. Asfalttiosuudet Sallasta Savukoskelle ovat kahdeksankympin tietä talvinopeuksilla. Kemijärven suuntaan, jos rajoitukset edellisien vuosien tasolla pysyvät, on paikoin voimassa 100 km/h. Ja näihin rajoituksiin tulee tietenkin kelien mukaisia alennuksia, jotka säädellään etupenkin ja ratin välissä...

Testailin tuossa bensanhakureissulla Telkkä -merkkisellä sovelluksella Subarun todellisen nopeuden mittarinopeuteen verrattuna. Talvinopeus 80 km/h sallii mittarinopeuden 89 km/h. Eli kun ei ylitä yhdeksänkympin viivaa mittaristossa, niin voi ajella ilman pelkoa ylinopeusseuraamuksista. Tämä ero todellisen ja mittarinopeuden välillä kannattaa kaikissa autoissa jollain menetelmällä todentaa. Telkkä on meillä emännän kanssa molemmilla käytössä, kun se ystävällisesti muistuttaa ainakin peltipoliiseista. Ja kun sovellus ajaessa koko ajan näyttää todellista nopeutta puhelintelineessä ollessaan, niin ylinopeusvirheet harvenevat. Ja toisaalta ei olla tientukkona, jos keliolosuhteet sallitun nopeuden mahdollistavat. Suosittelen tarkistusta kaikille autoilijoille, niin sopu maantiellä paranee.

Poroista ei Lapin teillä liikaa voi muistuttaa. Juttelin erään poromiehen kanssa äsken Venäjän lyhyessä tullijonossa. Pohjois-Sallan paliskunnan syksyiset poroerotukset ovat tältä syksyä jo ohi. Lunta on sen verran, että porot mielellään siirtyilevät talvilaitumilleen helpointa mahdollista reittiä, joka tällä hetkellä on maantie. Kolmessa eri paikassa tämän päivän reissullakin kuudenkymmenen kilometrin matkalla olivat porot kuvien mukaisesti liikenteessä. Ja aina yhtä arvaamattomina liikkeissään, vaikka tien laitapuolella tänäänkin ensihavaintojen hetkillä jolkottelivat. Vauhdit on autosta otettava pois, että ehtii reagoimaan, jos yksittäiselle porolle tai tokalle tuleekin suikoilu mieleen. Koskaan ei kannata poron käyttäytymiseen luottaa...

Porotokka matkalla jonnekin Naruskantiellä.
Vielä on helppo poron suunnistaa metsän suuntaan, kun lumen määrä ei metsässä ole kuin 15 senttiä.

Talvikelit ovat nyt totta. Jos syksytalvi hellittää otettaan, niin saattaahan säänhaltija vielä järjestää kaljamakelitkin. Kaikkeen on varauduttava, mutta nyt voi muutaman päivän ajan nautiskella talvesta ainakin täällä Lapissa. Turvallista matkaa!

comments powered by Disqus