Talvikelejä ja renkaanvaihtoa

Täällä etelärannikolla kylmät kelit ja talvi ovat antaneet odottaa itseään melko pitkään, tänä vuonna myös renkaiden vaihto meni lähes joulukuun alulle. Oikeastaan tänään aamulla oli ensimmäiset ns. "pääkallokelit" vaikka viikonloppunakin vesilammikoiden pinnalla oli seitinohut jääkerros.

 

Toinen renkaanvaihtoon pakottanut tilanne sattui maanantaina kotiparkkipaikalla. Ilmeisesti kattoremonttia tekevät työmiehet olivat pudottaneet naulan parkkipaikalle, sillä maanantai-aamuna töihinlähtöä tehdessä näky oli seuraava:

Lähtipähän viikko hyvin käyntiin.

 

No, jokatapauksessa sain tänään hätätunkin kanssa yhden talvirenkaan paikoilleen ja sain nilkutettua sotaratsun parempien tunkkien ja rengasavainten luo.

 

Uudet nastalliset Hakat alle saatuani piti tietysti heti lähteä rauhalliselle testilenkille Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikön Matti Morrin antaman sisäänajo-ohjeistuksen mukaisesti: http://www.ts.fi/online/kotimaa/274304.html. Ja täytyy kyllä heti ensikäteen sanoa että ovathan nuo renkaat todella hiljaiset. Nastojen rapina ei kuulunut kabiiniin juuri ollenkaan ja radion päälläollessa rengasmelu vaimeni kokonaan. Yleistuntumaltaan renkaat olivat hyvinkin jämäkän tuntuiset ja mustalla jäällä pito oli hyvä. Hieman agressiivisemmassa kaarreajossa auto lähti lievästi puskemaan, mutta sitähän ei saa millään renkailla pois. Maantienopeuksissakin Nokialaisilla oli mukava taittaa matkaa ilman minkäänlaisia merkkejä ravistuksesta tai muusta. Kesärenkaina toimivat Marangonithan olivat jo tehtaalta lähtien soikeat, joka ravisti rattia etenkin moottoritiellä.

 

Katsellaan ja seuraillaan tilannetta, pitää sisäänajokilometrien jälkeen koittaa hieman kovempia otteita kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, mutta vielä tässä vaiheessa tilanne näyttää erittäin hyvältä!

 

Turvallisia ajokilometrejä toivottaen:

Jyri

comments powered by Disqus