Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Talviajoissa viimeisenä talvirengaspäivänä

Olimme helmikuun viimeisenä lauantaina Autohistoriallisen seuran talviajoissa. Tällä kertaa sää oli yhtä vaihteleva kuin maisemakin. Turun puolessa ei talvesta ollut enää muuta tietoa kuin lumen alta esille paljastunut rahiseva sorakerros. Mutta lähestyessämme Sammattia alkoi maisemassa näkyä myös valkoista. Ja kun pääsimme reitille, joka kulki osin pikkuteitä pitkin, oli jo tien pintakin vitivalkoinen. Kun vuosi sitten välipysähdyspaikkamme Lahnajärven piha oli lähes täysin lumeton, oli sielläkin nyt kunnon lumikerros. Eli vaikka talvi onkin tilastojen mukaan ollut edellistäkin lauhempi, oli tuolla seudulla lunta silti enemmän.
Niinpä nyt saatiin jo oikein nostalgia-talvirengastestiäkin. Autonani oli 30-vuotias pikku-Mersu eli 190 ja rengastuksena klassiset Ronalin aluvanteet, joilla Hakkapeliitta neloset. Renkaiden paistoleimahan on luonnollisesti jo aivan liian vanha, mutta pintaa sekä nastoja noissa kiekoissa on erinomaisesti. Siksi testikin oli erityisen kiinnostava: miten pärjää ikääntynyt rengas vanhan tekniikan autossa? Kyseinen "4" on kuitenkin aikoinaan hyvin menestynyt talvirengas, jossa esiteltiin ensimmäisenä nelikulmainen nasta, jonka pitäisi pureutua paremmin jäähän.
Ensimmäinen yllätys oli äänimaailma. Vanhat Mersut tunnetaan mukavina ja hiljaisina, mutta en ollut uskoa korviani, kun 15"-nastaneloset olivat hiljaisempia kuin monen nykyauton kesärenkaat. Ajettavuudeltaan tuollainen vanhan liiton tehostettu kuulamutteriohjaus lukuisine nivelineen on kaikkea muuta kuin eksakti, joten siihen on turha kommentoida muuta kuin että tiellä pysyttiin. Se suurin yllätys tapahtui kuitenkin noilla lumen peittämillä metsäteillä. Kyllähän kaasua polkaisemalla sai pidon irtoamaan, mutta odottamaani sivistyneemmin. Kaksilitrainen bensakone ei saanut takavetoautoa hurjaan driftingtyyliseen sivuslaidiin, vaikka luiston huomasikin, ja etenkin äänestä. Hiukan pelkäsin jyrkkiä ylämäkiä, ja kartturikin kehotti ottamaan niihin hieman vauhtia. Pelko oli kuitenkin turhaa: mäet kivuttiin ongelmitta, vaikka kanssakuljettajilla vaikuttikin olevan pito-ongelmia.

Eli kyllä yhdistelmä oli täysin toimiva tällaiseen kevyeen talvikäyttöön. Mutta jokapäiväiseen arkiajoon valitsen silti modernimpaa. Niin autoa kuin rengastakin.

Ja tässä ne Mersun neloset​
Ja tässä ne Mersun neloset​
Sekä bongattua vieläkin vintagempaa pintaa​
Sekä bongattua vieläkin vintagempaa pintaa​
Kuplan alla pyöri uusiorenkaat, mutta iäkästä mallia nekin​
Kuplan alla pyöri uusiorenkaat, mutta iäkästä mallia nekin​

 

comments powered by Disqus