Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Talvi/ nastarengas säästää polttoainetta - ja talvinopeudet tehostavat sitä

Jatkaakseni 29.10 blogi- havaintoani ,nyt matkalle lähdettyäni tarkkasin sekä ajonopeuttani että kulutusta tarkemmin - ja yllätyin.

Vanha Volvo, olkoon sitten nykyinen Volvo 850 tai nyt pojallen siirtynyt Volvo 940 sedan matalapainoturbolla, perus 2,4 litran moottorilla hulauttaa kaasarista reilusti  pensaa, minimikulutus on minulla ollut jossain 8,5 l /100km.

Ajonopeus Turusta Tampereen ja Jyväskylän kautta Kagasniemelle oli talvirajoitusten mukainen. Keskinopeudeksi tuli 75km/h,  lämpötila oli 7 asteen pinnassa ja vettä satoi koko ajan. Matkaa kertyi 380 km. Renkaat Nokian Hakkapeliitta 7 edessä ja takana Michelin nastat (täyskierros Hakkapeliitta 7 siirtyi  pojan Volvo 940 mukana hänelle:) ). Niin se yllätys:  kulutus oli vain 7,7 l/100 km :)  :) .

Seuratessani näin tarkkaan kulutusta, huomasin miten radikaalisti taajama-ajo ja jonossa odottaminen vaikuttavat keskikulutusta nostavasti. Tässä suhteessa havaintoni puoltaa start-stop automatiikkaa autossa.

Tuollaisella märällä kelillä rengasäänet ovat erilaiset kuin kuivalla. Kun ajan 80 - 100 km/h vauhdilla, nastojen ääni ei mielestäni häiritse lainkaan. Ihan hiljaa ajaessa nastojen ropina kuluu - ja panee miettuimään kitkoja. Jossain 50 - 70 alueella ääni tuntuu voimakkaalta korvaan ja nopeuden noustessa häiriö katoaa.

Saa nähdä mitä paluumatkan koeajo. Lupasivat kauheaa myrskyä radion sääennusteessa, mutta viimeinen Forecan ennuste taas ei anna yhtään kovaa tuulta. Oikeastaan ihan hienoa ulkona olo päivää.

comments powered by Disqus