Kirjoittaja Sami Eiste
Uusimmat blogijulkaisut

Taival Hakka Greeneillä

Edellisessä postissani kerroin kuinka päädyin vaihtamaan Nokian Hakka Greenit autoon ensiasennusrenkaiden tilalle. Pohdiskelin kirjoituksessani kaupunkikulutuksen nousua renkaanvaihdon jälkeen. Kulutus näytti kasvaneen lähes kahdella litralla sadalla. Nokian Renkaiden aina valppaat verkkoveijarit huomasivat hätäni ja selvittivät teknisestä asiakaspalvelustaan sopivampaa rengaspainetta. Tulokseksi tuli 250 kPa, johon olinkin jo omatoimisesti päätynyt bensa-aseman ilmaletkulla vieraillessani.

Ihmetyttää vaan, miten autonvalmistajat voivat ylipäätään määritellä rengaspaineita ajoneuvoihinsa jos ne pätevät korkeintaan ensiasennusrenkaisiin jos niihinkään. Monen auton kohdallahan jopa kesärengastus on kiinni maahantuojasta, talvirengaspaketeista puhumattakaan. Omassa autossani oli ensiasennusrenkaina Pirellit, mutta koeajamassani alemman varustelutason saman mallin autossa Kumhot. Saksalaiset näyttävät rengastavan autonsa myös laajasti Continentalilla. Jos ero on tuota luokkaa, eli 220 - 250 kPa, täytyy kyllä renkaiden kohdalla luottaa enemmän rengasvalmistajaan kuin tarraan bensaluukussa tai tekstiin ohjekirjassa. Citroën ainakin listasi Xsarassa ja C2:ssa vain tiettyjen Michelinin renkaiden paineet ohjekirjassaan. Tämä vaikuttaa paljon rehellisemmältä lähestymistavalta.

Paineentarkistuksen jälkeen olen ajellut Moottoritietä muutama sata kilometriä ja lisäksi vähän kaupungissa. Kulutus on ehkä edelleen himpun verran korkeampi. Täytyy kuitenkin ajaa enemmän, että kulutuksesta saa oikean kuvan. Tottahan se on, että korkeampi kuvio nostaa vierintävastusta ja sitä kautta kulutusta, mutta ajoinhan edellisilläkin renkailla uudesta lähtien. Ne olivat kovat ja myös äänekkäät eli tällä saattaa olla vaikutusta myös vierintävastukseen ja kulutukseen.

Miten sitten käytös? Hyvä, valittamista ei ole ollut. Eipä nyt ole ollut mitään ääritilanteita tai edes kovaa sadetta. Yhden kerran havaitsin, että luistonesto aktivoitui kiihdytettäessä valoista kuivalla säällä. Epäilen kuitenkin, että olin juuri maalatun tiemerkinnän päällä liikkeelle lähtiessäni. Näissä merkinnöissähän nimittäin on maalauksen (tai massauksen) jäljiltä aina sellaista hienoa pölyä, joka varmasti luistaa renkaan alla. Kyseessä oli tuskin tapaus josta Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri puhui taannoin Ivalossa. Näissä tehokkaammissa tuplaturbo-diesel bemareissa kuulemma luistonesto aktivoitui jatkuvasti jopa kuivissa oloissa tietyillä Nokian renkailla - muistaakseni vanhemmilla kitkarenkailla. Asiaa tutkittaessa kävi ilmi, että pehmeän kumiseoksen kuvio antoi sen verran periksi, että herkkä luistonesto tulkitsi kelin liukkaaksi. Vika on jo korjattu nykyisiin kitkarengasmalleihin ja tosiaan minun autostani ei tuollaisia vääntöjä löydy.

comments powered by Disqus