Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Suvikumien valinta talven keskellä.

Huhtikuun kymmenennen paikkeilla on Naruskalla harvoin ajankohtaista edes miettiä kesärenkaita. Tänä vuonna kesärenkaat tuntuvat entistäkin kaukaisemmilta, kun ikkunasta vilkaisemalla näkyy kaikkialla kahdeksisenkymmentä senttiä lunta. Ja öisin on joka yö pakkasta -25 - 30 astetta.

Sivutiet ovat umpijäässä ja lumiset. Päällystetyt tiet ovat vasta osittain sulana. Teiden laidat ovat kaikkialla vielä jäätiköllä ja metsäiset varjopaikat tien koko leveydeltä jäässä ja urilla.

Kesärenkaiden ominaisuudet ovat ajankohdasta riippumatta näissä kairoissa olosuhteiden pakosta samat. Renkaan on kestettävä ajamista sorateillä, joihin täällä päätiestön lisäksi luetaan vielä metsäutotiet mökeille ja harrastusten pariin. Soratieltä löytyy aina teräviä irtokiviä ja sateella ja sadekausien jälkeen ns. sadereikiä, jotka kokeilevat sekä auton rengasta että jousitusta ja iskunvaimennusta. Urasyvyyttä on näistä syistä johtuen oltava reilusti, eli täällä ei renkaita voi ajaa koskaan lähellekään sakkorajoja.

Soratiet ovat kesäaikana myös liukkaita sateella. Se on kesäsuolauksen ansiota. Riittävä urasyvyys helpottaa soratien liukkaalla pinnalla. Pohjoisen varsinkin syrjäisemmillä asfalttipintaisilla teillä vaanii aina myös asfalttireikiä, joita pyrkii varsinkin roudan sulaessa syntyä ennalta arvaamattomiin paikkoihin. Eikä niitä aina kiireellä korjata, vaan reikiä saa kierrellä viikkotolkulla.

Subaru Foresterimme on kesäksi varustettava uusilla renkailla. Auton mukana tulleilla GoodYear -kesärenkailla saattaisi etelämpänä pystyä ajamaan kesän yli hyvinkin, mutta täällä renkaat menevät edellä kerrotuista syistä johtuen armotta vaihtoon. Nokian sarjasta ei Ukan ole vaikea valita Green-sarjan renkaita, jotka toimivat erinomaisesti jo Foresterin edeltäjän Opel Zafiran alla näillä teillä.

Chrysler Stratus oli ostettaessa varustettu tuliterillä Nokia NRHi EcoSport 205-55/16 renkailla, joilla viime kesänä tuli ajettua vain kolmisentuhatta kilometriä. Stratuksella voisi jonkun kesälomareisuun suunnata etelämmäksi, niin renkaat pääsisivät oikeuksiinsa.

Ford Broncon rengassarja kesäksi on harskuinen maastorengas, jota käytetään enimmäkseen vain Venäjän tiettömissä kairoissa ja Naruskan metsäautoteillä kala- ja marjastusreissuilla. Kulutuspintaa niissä on vielä toista senttiä, joten maastopitoa on jäljellä. Normitiestöllä tällä autolla ja näillä renkailla ajellaan arvokkaan hitaasti ja rauhallisen kiireettömästi, kun käyttö on pelkkää vapaa-aikakäyttöä.

Talvirattailla jatketaan kaikilla autoillamme Naruskalla ainakin toukokuun puoliväliin asti, jos vanhat merkit paikkansa pitävät. Ja tätä vauhtia jos talvi otettaan vielä pikään jatkaa, niin saattaa talvirengasrospuuttoa riittää pidemmällekin. Ainakin yhdessä autossa kolmesta pidellään talvirenkaita varoiksi alla niin kauan, että ensimmäinen sääskenpisto löytyy talonväen nahasta. Se on varmin kesän merkki.

Alla oleva kuva on Naruskantieltä kotiportin pielestä eiliseltä 8.4.2013.


Hyvää kevään ja sulien teiden odotusta kaikille täältä Naruskan täydestä talvesta!

comments powered by Disqus