Kirjoittaja Julius Sutinen
Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2
Uusimmat blogijulkaisut

Suomessa on liikaa nastarenkaita?

Siteeraan tässä uutista, joka on tänään 22.11.2013 julkaistussa Tekniikka&Talous -lehdessä. Uutisen aiheena on Aalto-yliopiston tutkimus siitä miten kitkaolosuhteet muuttuvat, jos nastarenkaiden käyttäjien määrä vähenee. "Mikä on optimaalinen kitka- ja nastarenkaiden suhde? Mitä jäälle renkaan alla tapahtuu? Miltä kiillottunut jää näyttää ja voiko siitä päätellä kitkaa?”

Tutkijatohtori Ari Tuononen Aalto-yliopistosta, tutkimustuloksiin nojautuen, ehdottaa kitkarenkaiden osuuden nostamista jopa puoleen. Nykyisellään kitkarenkailla ajaa vain noin 20% suomalaisista.

Tutkimuksen teemana näyttää olleen kitkaolosuhteiden testaus jäällä, eli miten nastat karhentavat jäätä ja parantavat kaikkien renkaiden pitoa ja kuinka paljon nastarenkaita pitää olla, jotta karhennushyötyä on olemassa merkittävästi. Tutkimuksessa ei ymmärtääkseni oteta kantaa renkaiden muihin ominaisuuksiin.

Tässä muutamia huomioita uutisesta, jossa tutkimusta siteerataan:

"Rengastyyppien väliset pitoerot voiva olla pienempiä kuin rengastyyppien sisäiset erot eri rengasmerkeillä. Esimerkiksi eri kesärenkaiden pitoerot märällä asvaltilla voivat olla paljon suuremmat kuin mikä on hyvän kitka- ja nastarenkaan pitoero jäällä."

Mielenkiintoista ja antaa kyllä pohtimisen aihetta. Ovatko ne nastat pidon kannalta niin välttämättömät? Tai jos mielestäni on, olenko kesärenkaiden osalta yhtä valpas valitessani uutta rengassarjaa?

Testissä ajettiin usealla autolla eri ajoväyliä siten, että eri ajoväylillä nastarenkaallisten osuus vaihteli; yhdellä väylällä ajettiin ainoastaan kitkarenkailla. "Selviä eroja näkyi vain puolivälissä testiä, kun lämpötila oli korkeimmillaan. Liukkaimmalla hetkellä kitkarengasradoilla kitkakerroin laski 15–20 prosenttia."

Kitkakerroin jäällä laskee vain noin vähän, vaikka kaikki ajaisivat kitkoilla? Aika pieni ero, oma mielikuvani oli erilainen. Mutta nyt sentään asiaa on tutkittu. Jutussa on myös graafi, josta näkee jarrutuspidon kehittymisen eri ajomäärän jälkeen ja eri nastarenkaiden osuuksilla. Kun nastarenkaiden osuus on väh. 50%, on jarrutuspito hyvä koko testin ajan. Näin ollen siis voidaan sanoa, että liikenteessä olisi hyvä olla vähintään puolet nastarenkailla ajavia. Toisaalta, jos kaikki ajaisi kitkarenkailla, olisi kitkaero vain viidennes, ainakin näin tutkimuksessa oli mitattu.

Mielenkiintoista pohdittavaa ja toivottavasti asiaa tutkitaan enemmän. Jutussa ei mainittu millä renkailla testejä tehtiin, mutta toivottavasti Nokian Renkaat on tässä mukana.

Myös tämä oli jutussa uutta tietoa minulle: Norjassa nastarenkaat on monissa kaupungeissa kielletty tai niistä joutuu maksamaan veroa. Alkaa tuntua siltä, että Suomi on kaupunkien ilmanlaatuasioissa takapajulaa.

On todettava, että mielenkiintoinen ja hyväntuntuinen tutkimus, tällaisia lisää.

p.s. vielä ei ole liukkaita kelejä ollut, mutta alkaa tuntua siltä, että kitkarenkaat on minulle sopivat... eilenkin kovassa sateessa ja urautuneilla teillä oli vallan mukava ajella kitkarenkailla, ei vesiliirtoa vaikka hieman "testailin" ja mukavuus oli huippuluokkaa.

comments powered by Disqus