Kirjoittaja Matti Kahilakoski
Uusimmat blogijulkaisut Snapskan testiajettu

Suomen kesä ja mitä siitä lopulta käteen jäi...

Tässä vaiheessa Suomen suvea sopii kai jo sanoa, että se on sitten lusittu tällä erää ja tästä eteenpäin voitaneen alkaa odottelemaan jo talvirenkaiden alle asentelua. Ehkä hivenen kärjistettyä mutta liekö tässä enää hellelukemille tähän aikaan vuodesta päästään?

Kesän vapaa-ajan ajelut meni omalta osaltani jotakuinkin kirjaimellisesti jos nyt ei reisille niin penkille: kohtalaisen uudenkarhea pikkuauto otti ja antoi kesän alkuun lomilla ajellessani nipun varoitusvaloja kojetauluun moottorivikaa herjaten josta päästiin sujuvasti seurailemaan miten hinauspalvelut ja huollot järjestyvät. Tiivistetysti voi sanoa, että itse asiakkaalle näkyvät rakenteet toimivat pääosin loistavasti; vastaava korvaava auto saatiin vartti hajoamisilmoituksen jättämisen jälkeen mutta ne osin näkymättömät toimet, itse hajonneen auton huoltotoimet - olikin sitten oma lukunsa. Kiesi sai olla korjaamon pukilla kaikkiaan 32 vuorokautta ennenkuin ongelmat ratkesi ja varaosissa mitattuna valmistaja taisi vaihtaa likimain koko moottorin kulkupelistä. Kaksi-kolme viikkoa tapahtumasta korjaamo ilmoitti edelleenkin olevan jotakuinkin täydellisen tietämätön mikä vikaa aiheuttaa - Moottori vaan...nema rabota!


Kuvateksti: vetolaittella takaperin suoritetussa mäkitestissä ei havaittu renkaiden pidon katoamista. Edes jotain positiivista.

Koska tässä ei ole kyse huollon moittimisesta enkä jakele aiheesta isommin risuja taikka ruusuja, jätän  liikkeen nimen mainitsematta. Pääpiirteittäin palvelu oli kerrassaan mainiota; autovuokraamolta saatu ajoneuvo oli käytössäni koko sopimuksessa tarjotun ajan jonka umpeuduttua järjestettiin käytetyn kaluston myyntirivistä  vetokoukullinen auto kun kerran tarvetta oli. Seuraavalle lomalle auton ollessa edelleenkin pukilla ihmeteltävänä tilalle annettiin ensin uudenkarhea A6 jotakuinkin kaikilla herkuilla ja perään “kun halukkuutta ilmeni”, samanmoinen Allroad. Autokuumeen ensiasteita; eipä ehkä...

Ainoa josta voi ihmetellä huoltoa oli sen epämääräinen vastuun pakoilu ja vihjailu mahdollisesta tankkausvirheestä: tämä tietysti vasta parin huoltoviikon jälkeen kun heti huoltoon tuodessa samat miehet ilmoittaa ettei polttoaineessa ollut mitään vikaa. Tän sivuosuman tullessa piti tietysti konsultoida viimeisintä tankkauspaikkaa ja yhdessä päästiin happamasti naureskelemaan varsin myöhäistä ilmoitusajankohtaa; videonauhoilta kun kuitenkin löytyi tankkaustapahtuma ja käytetty polttoaine sekä huoltamolta kerrottiin ettei kukaan muu ollut tankatusta dieselistä valitusta tehnyt. Toinen mikä aiheutti ehkä jopa enemmän ärtymystä oli ilmoitus että auto oli laitettu sivuun kun oli tullut kiireellisempää huollettavaa, ollen jonkun A8. Pisti miettimään oliko valmistajalla joku tiedottamaton tärkesjärjestys automalleilleen? A3 huolletaan jos aikaa on ja jonossa ei ole yhtään A4 tai isompaa. Toisaalta taas, eikö se vanha sanonta ole ”rahalla saa ja hevosella pääsee” - olisi kai sitten pitänyt laittaa isompi mallinumero niin huoltokiirekin olisi ollut toisenlainen.

No, kaiken jälkeen tai kaiken tän takia kiesi on vihdoin taas tien päällä ja nyt odotellaan josko joulukuuseen syttyy uudelleen valot vai saadaanko olla ilman huolia murheita vai onko kaikki vaan turhaa toivetta...

Tälle kesää  oli tarkoitus päästä ajamaan noita kaivattuja testejä märällä, mutta omat lomat menivät Suomessa omaksikin yllätykseksi pääosin poutasäässä ja täällä Balkanilla ei vettä ole sadellut siinämäärin että voisi edes mainita. Toissakerta lomilta kotoa työpaikalle palatessa  lähtöaamuna alkoi rankkasateet jotka päätyivät useammankin median etusivuille Oulusta – porukka koitti josko autosta olisi kaupungin alikuluilla sukellus- tai soutuveneiksi. Valtaosalla kuvista päätellen ei ollut, oppia ikä kaikki. Sukat ja kone taisi kuitenkin kastua useammallakin kokeilleella. Jos jotain hyvää pitää löytää niin  ei siinä ainakaan vesiliirtoon ole taidettu ennättää, oli renkaat mitkä tahansa.

Kesästä esille voisi nostaa ehkäpä kaikkein cooleimpana tapahtuman jossa kaikki alkoi tekstiviestillä ”lanseeraamme huomenna uudet tulokkaat Nokian –tuoteperheeseen. Tule ja testaa ne Audi RS5:n ja RS4:n alla...”

Olihan meitä siellä Luukkasen Antti, minä ja lauma oikeita reporttereita.... Siitä seuraavassa. Huima, huimempi, Nokian rengastestit...

comments powered by Disqus