Kirjoittaja Tanja Hartikainen
Uusimmat blogijulkaisut

Sumuiset terveiset Keski-Suomesta.

Kesä on aika lailla jo ohi, ja syksy tekee kovaa tuloaan. Yksi merkki syksyn tulosta on melkein joka aamuiset kovat usvat, jotka ovat minun työmatkaani kovasti hankaloittaneet, joten Sumuvalot ovat olleet kovassa käytössä. Varmin merkki ehkä oli tuossa n. viikko sitten kun aamulla viiden aikaan töihin ajaessani ulkolämpömittari näytti -0,5 astetta!! Joten kohtapuoliin täytyy ruveta tutkimaan Hakkapeliitta 7:n kuntoa, jännityksellä odotan niiden renkaiden testaamista, kun yhden talven niillä olen jo ajanut, että miten kitkanasta pitää toisena talvena.

Hakka Blue:t on edelleen pitänyt hyvän maineensa, vesikeliä täällä on ollut paljon ja ihan nautinnolla saa noilla renkailla ajella. Hätäjarrutustakin tuli testattua tuossa viime viikolla, kun ajelin vihreän Ducaton perässä töistä kotiin päin. Pitkään perässä ajaessani Ducato sitten laittoi vilkun päälle että aikoo pysähtyä levikkeelle päästäen minut ohi, jarruttelen siinä hissukseen ja mietin että näinköhän paku pysähtyy tuosta vauhdista. No, Ducato kanttasi levikkeelle ja huomasin henkilöauton tulevan vastaan. Mutta tämä paku ei pysähtynytkään levikkeelle ja kurvasi keulansa takaisin tielle. Ei muuta kun liinat kiinni toivoen että rengas pitää ja jarrut toimii etten poksauta pakun etukulmaan. Autopa pysähtyikin todella nopeasti, tuntui että renkaisiin ja autoon on enemmän luottamista kun minun takovaan sydämmeeni, oli sen verta kova säikähdys että tuntui että pumppu pysähtyy :D

Ducatosta tulikin mieleeni tämä meidän luotettava kakkos automme, Mieheni kovasti kehuttu rakas Fiat Ducato. Mieheni alkoi tekemään jakohihnan vaihtoa tähän ducatoon ja kaikki menikin ihan hyvin, siihen asti kun laittoi rempan jälkeen koneen käyntiin kokeilumielessä. Hihnan kiristin oli jäänyt huonosti paikalleen ja "Räps", hihna lenti pois paikaltaan ja eikun toivomaan ettei mikään paikka hajonnut koneesta... Olin töissä kun mieheni soitti, eikä viiteen minuuttiin kuulunut muuta kuin kirosanoja. Arvasin heti että nyt on mennyt jokin pahasti pieleen. Koneesta kuului todella ilkeä lopotus, joten pelätty Kampi-akselin ja Nokka-akselin välinen jako oli mennyt sekaisin. Sitten tekemään kansiremonttia, mutta kun tämä on näitä Fiatin autoja, niin Ruiskutus suuttimet täytyy saada pois ennenkuin kannen saat auki ja tutkittua mahdollisia venttilivahinkoja. No, Kaikkihan ei pidä mennä putkeen edelleenkään niin suuttimet on jumissa. Ollaan 1,5 kuukautta irroiteltu kahta suutinta! Kaksi ekaa lähti suhteellisen hyvin irti, mutta nämä kaksi viimeisintä, ei millään! On tehty koneistajina kahdeksan eri työkalua suuttimien pois ottoon, osa on hajonnutkin niistä, mutta suuttimet ei meinaa tehdä elettäkään hellittääkseen. Lopulta ostin paineilmataltan, sillä tärisyttäen ja samalla liottaen suuttimia varmaan 20 eri aineella, lähti viimeinenkin suutin irti.

Venttiilikoppa saatiin auki, ja vika löytyi heti jo siitä, kolmos sylinterin kaksi keinuvipua oli murtunut. Onneksi näin, ettei kantta tarvitse aukoa. Uusia keinuja soittelemaan ja tuntui että ne kaksi mitä lopulta löytyi oli suomen ainoat. Taitaa nämä Fiiatit olla kertakäyttöautoja kun ei osia niin helposti löydy..  Tämä remontti jatkuu perjantaina kun ehkä saadaan uudet keinut Kuopiosta. Saas nähdä sitten mikä on seuraava remontti.. :D

comments powered by Disqus