Kirjoittaja Julius Sutinen
Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2
Uusimmat blogijulkaisut

Still going strong

Vaikka viime yönä mittari näytti lämpötilaksi jo -12 astetta, olen edelleen tyytyväinen kitkarenkaisiin. Suurin osa kaduista oli kuivia tai hieman kosteita suolauksen jäljiltä, pito-ongelmia ei ollut. Kylmempi ilma sen sijaan tuntui hieman jäykistävän ajotuntumaa, moottoritiellä ajaessani ohjaus tuntui jämäkämmältä kuin aiemmin.

Kotikujalla tie oli osittain jäässä ja osittain kuiva (tilanne oli vähän kuten ns. kitkaerotesti), joten oli pakko hieman polkaista jarrua noin 20km/h:n nopeudessa. Mutta, mutta! ABS:t eivät raksuttaneet, vaan auto pysähtyi kuin seinään. Hetken mietin asiaa, kunnes kokeilin vielä kiihdytystä samalla osittain jäisellä pinnalla; lopputulos oli ripeä liikkeellelähtö vailla luistoneston vilkkumista.

Nyt alkaa jo oma uskokin mennä: voiko uusi kitkarengas olla tosiaan näin pitävä jäällä? Voin vannoa, että tähänastiset kokemukseni kitkarenkaista ovat olleet täysin erilaiset, kuin mitä olen odottanut.

Pelonsekaisin tuntein tehty päätökseni valita nastarenkaiden sijaan kitkat, tuntuu osoittautuvan onnekkaaksi valinnaksi. Lisäpontta tuo jatkuva uutisointi mm. katupölyn haitoista, esimerkiksi tämä Hesarin juttu:

"

Altistuminen pienhiukkasille lisää ennenaikaisen kuoleman riskiä jopa silloin, kun ilmanlaatu pysyy EU-säädösten rajoissa.Kyse on liikenteen ja teollisuuden päästämistä pöly- ja nokihiukkasista.Niiden aiemmin tiedettyä merkittävämmistä riskeistä kertoo arvostetussa Lancet-tiedelehdessä maanantaina julkaistu laaja eurooppalaistutkimus.Tutkimuksessa seurattiin yhteensä 367 000 ihmisen terveyttä ja kuolleisuutta 1990-luvulta lähtien.

"

Aiempi tutkimus tältä vuodelta taasen kertoo, että katupöly aiheuttaisi jopa 1500 ennenaikaista kuolemaa Suomessa. Uutinen tässä.

"Katupölyn aiheuttama terveysriski on suuri. Euroopan ympäristöviraston raportin mukaan katupöly on terveydelle haitallista ja jopa vaarallista. - Karkeatkaan hiukkaset eivät ole vaarattomia, toteaa tutkimusprofessori Jaakko Kukkonen Ilmatieteen laitokselta. Kukkonen kertoo, että jokakeväisen riesan aiheuttamaa terveysriskiä on kymmenen viime vuoden aikana tutkittu Euroopan tasolla. Mittauksiin perustuvissa tutkimuksissa on päädytty siihen, että ulkoilman laadun takia Suomessa aiheutuu noin 1500 ennenaikaista kuolemaa vuosittain. Raporttia tukevat myös Ilmatieteen laitoksen sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimukset."

Kirjoitan tätä omaan ajokokemukseeni ja asuinympäristööni peilautuen. Ymmärrän, että nastalliset renkaat voivat olla käytännössä pakolliset, jos asuu paikassa, jossa esimerkiksi keväällä sulanut lumi jäätyy yöpakkasilla peilijääksi ja joka päivä on pystyttävä kulkemaan autolla . Tuossakin toisaalta olisi vaihtoehtona kitkarenkaat ja lumiketjut.

comments powered by Disqus