Kirjoittaja Arto Sievinen
Auto: Mercedes-Benz E-Coupe
Renkaat: Hakkapeliitta 8
Sijainti: Helsinki
Uusimmat blogijulkaisut

Sivistysmatka Porvooseen

Elokuun toinen viikko ja yölämpötilojen lasku enteilee kylmien ilmojen saapumisesta.

Autoni polttoainemittarin keltainen valo muistuttaa, että olisi kannattanut eilen tankata ja maku suussani, että aamulla pestä hampaat. Vilkkuvat keltaiset valot sekä alennetut nopeusrajoitukset antavat ymmärtää, ettei Porvoon suuntaan siirtyminen onnistu helpolla.

Vuorossa oli Nokian Renkaiden järjestämä tapahtuma, jossa esiteltiin paikkansa henkilöautokannastamme löytäneille katumaastureille sopivat Hakka-tuoteperheen Black- ja Blue-rengasmallit sekä pakettiautoille sopiva C2-rengas. Tapahtuma järjestettiin Porvoon kupeessa sijaitsevalla Premier Park-ajoradalla.
 

(Näkymä kuin futisvaimojen autokoulusta.)


 

Paikalle oli saapunut autoiluun erikoistuneita ammattitoimittajia Suomesta, Ruotsista ja Norjasta sekä minä Helsingistä. Tilaisuudessa selkeästi ammattimaisinta antia edusti kuitenkin Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri. Hänen esitelmänsä uusista ominaisuuksista ja varsinkin siitä miksi näin on päädytty tekemään, ei jättänyt turhille kysymyksille tilaa. Jokaiseen kokeilevaan kysymykseen löytyi vastaus ilman turhaa kiertelyä.

Esimerkkinä renkaiden sisältämä Aramid Sidewall-teknologia, joka vahvistaa renkaiden sivupintaa. Miksikö? Hienon ja sinänsä mitäänsanomattoman nimen taakse kätkeytyy ajatus ehkäistä renkaan rikkoutumista esim. kuoppaan tai monttuun ajettaessa tai parkkeeratessa liian lähelle katukivetystä kaupunkiolosuhteissa, jolloin katukivetyksen reuna helposti saattaa repiä katumaasturin renkaan hajalle. Omassa tapauksessani toki vain vanteet saavat kolhun ja menettävät jälleenmyyntiarvoaan.
 

(Kuin hirvi Helsingin keskustassa eli kaupunkimaasturi metsässä.)


 

Tilaisuuden informatiivinen osio teknisen asiakaspalvelupäällikkö Morrin johdatuksella toi esille ikävästi sen, kuinka paljon renkaat sisältävät sekä innovaatioita että niiden käyttöä helpottavia tekijöitä, mutta jotka kuitenkin jäävät meiltä suurimmalta osalta huomaamatta ja siten hyödyntämättä. Morri korosti käyttämään muun muassa rengaspaineille (esim. 2.5) sekä renkaan sijaintiin (oikea taka) liittyviä valmiita merkintäpaikkoja renkaiden kyljistä - eipä ole tarttunut vielä omaan lihasmuistiin.
 

(Harvemmin tulee tarkistettua niinkin yksinkertaista asiaa kuin renkaanpinnan kulutusmittaria.)


 

Radalla sekä maantiellä pääsimme vielä tutustumaan rengasuutuuksiin. Tylsältä tuntuneen maantieajon jälkeen pääsin nauttimaan radalla pelkääjan paikalta Teknavi:n nuoren toimittaja-alun Mikko Aution ratatyöskentelystä. Joskus on mukavampi olla itse matkustajana ja katsoa kun itseään paremmat antavat auton mennä ja kertoa omia havaintojaan renkaista.

 
 
 

comments powered by Disqus