Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Self tapping screw - itseporautuva ruuvi, renkaan tehokas lävistin

Olen joskus ajanut paljonkin tehdasalueella, jossa tehdään tuotteita ohutlevykaseteista. Laivahytit ja vessat koottiin liittämällä muotoon taivutettuja ja eristettyjä peltikasetteja toisiinsa itseporautuvilla ruuveilla. Menetelmä on edelleen runsaasti käytetty laivojen sisustuksissa.

Jostain syystä olin varmaan käynyt kokoonpanohallin vieressä - se ilmeni myöhemmin. Kokoonpanijoilla oli ruuveja taskussa ja joskus niitä tippuu maahan, ilman että kukaan huomaa. Näin oli käynyt ja minä satuin ajamaan sen alueen läpi. Mitään ei tapahtunut enkä myöskään huomannut itse erikoisempaa. Vaan kun menin renkaita arvioituttamaan liikkeeseen, niin rengasammattilainen virkkoi minulle: oletkos muuten huomannut, että sinulla on ruuvi renkaassa? - En taatusti. Rengas otettiin irti ja ruuvin kanta oli kulunut melkein pois, mutta silti jo kannasta tunnistin kyseessä olevan itseporautuvan ruuvin. Lopputulos oli se, että ruuvi otettii pois, reikä käsiteltiin ja sen läpi vedettiin kumitulppa. Hokkus pokkus, rengas oli ehjä.

Itseporautuvan ruuvin kärjessä on kertakäyttöinen poranterä, joka menee noin millisen peltilevyn läpi poraten itse alkureiän ja kierteet vetävät ruuvin lopulta tiukkaan.

Ehkäpä monikaan ei ajele tehdas- tai telakka-alueilla autollaan, mutta arkisempi käyttökohde on peltikattojen ruuvikiinnityksessä. Ennen peltikatto naulattiin levyn läpi kiinni rakenteisiin, mutta itseporautuvat peltikattoruuvit ovat syrjayttäneet naulat. Ruuveja on ainakin 20 - 65 mm pitkiä. Niissä on pulttikanta ja kiristävä tiivisteprikka valmiina. Peltikattotyömaiden lähistöjä kannattaa oikeasti varoa.  Itseporautuvalla ruuvilla näkyy olevan sellainen ominaisuus, että se ei tarvitse porakoneen pyörimisliikettä tunkeutuakseen kumirenkaan läpi. Jollain tapaa poran teräosa ruuvista toimii kumissa automaattisesti.  Hyvänä puolena on se, että yleensä syntyneestä reiästä huolimatta ruuvi on ilmatiiviisti kiinni renkaassa. Mutta tietysti rengas vaatii tulppauksen korjamolla.

Carlin kuvasta arvelen renkaassa olevan UFOn olevan peltikattoruuvin. Ulkoiset tuntomerkit kuvan pikseleillä ovat ainakin lähellä sitä. Oma kokemukseni puoltaa ko vaihtoehtoa.
Kuvassa Motonetin sivuilla oleva kuva, joka tuli "peltikattoruuvi" haulla malliksi.
Samalla sanalla tulee myös keskustelua aiheesta - kyseinen ruuvi renkaaassa ei näy olevan yhtään harvinaista.

 

Tehtaan labra voisi kokeilla ja katsoa alkaako itseporautuva ruuvi pyöriä kumissa, kun rengasta painetaan ajamalla suurinpiirtein pystyssä olevaa ruuvia vasten. Vai lävistääkö ruuvi renkan kuten naula. Ruuvi alkaa tunkeutua renkaaseen jo varsin kaltevasta asennosta.

comments powered by Disqus