Seiskat ja loska

Pari viikkoa sitten tuli saatua vähän tuntumaa Hakkapeliitan "Seiskoihin" matkalla Espoosta Iisalmeen ja takaisin (~500 km suuntaansa). Kyseessä eivät kuitenkaan valitettavasti vielä olleet Mazdan alle ruuvattavat testi-Seiskat (niitä saanee odotella vielä noin viikon), vaan vanhempien työsuhde-Audin alla pyörivät (lähes) tuliterät renkaat.

En ollut ajanut tuolla Audilla (A3, vuosimallia 2010) talvikeleissä, joten voi olla että osa tästä hehkutuksesta menee auton ominaisuuksien piikkiin. Joka tapauksessa päähavainto oli se, että Seiskat käyttäytyvät uskomattoman hyvin loskaisella tiellä. Jopa tilanteissa, joissa renkaaseen tulee sivulta "loskavalli" (esim. kaistanvaihdossa), auton ohjattavuus säilyi siedettävänä. Muilla ajamillani auto-rengas-yhdistelmillä vastaava tilanne johti usein jonkinasteiseen liirtoon tai vähintäänkin pidon reiluun heikkenemiseen, mutta Audi ja Seiskat osoittautuivat toimivaksi yhdistelmäksi.

Toki loskaan (ja loskassa) ajettaessa auto käyttäytyi eri tavalla kuin puhtaalla tiellä, mutta Audilla ja Seiskoilla tilanne tuntui olevan paljon paremmin hanskassa kuin koskaan aiemmin vastaavassa tilanteessa. Loska-asiaan palattaneen, kunhan saan takavetooni moottorin sisään ja renkaat alle - vaikea loskakeli kun on mielestäni se kaikkein pahin ajosää ja siinä todella otetaan miehestä, autosta ja renkaista mittaa.

comments powered by Disqus