Kirjoittaja Matti Kahilakoski
Uusimmat blogijulkaisut

Se talvinen(ja kai tavallinen) tarina poronhoitoalueella

Allekirjoittanut kiittää ja kumartaa yhtä lailla myöhässä saamistaan ystävänpäivälahjoista. Valitettavaa kyllä paketissa esitettyä toivetta ojentaa toinen lahjoista henkilölle jonka kanssa on taittanut unohtumattoman matkan ei osu tämän tarinan sankareille.

Jostain syystä näyttää sille, että testikuljettajien unohtumattomat ajomatkat liittyy järkiään siihen kun kuskista tuleekin matkustaja joten tämäkään kertomus ei tee tarinaketjuun poikkeusta.

Tämä tapahtui lauantaille 13. Joulukuuta vuoteen 2003 ajellessa Rukalta kohti Oulua; matkaa oli tullut taitettua jo joku tovi ja olin päässyt Syötteen risteyksen ja Pudasjärven taajaman välimaastoon. Tie oli ollut koko matkan aivan tautisen  l i u k a s; olin ajellut koko matkan kieli keskellä suuta noin kahdeksaakymppiä eikä kertaakaan ollut tullut mielen viereenkään alkaa lasettaa että ehtisi ajoissa kotiin. Siinä kun yksikseen matkaa tuli taitettua olin mielessäni naureskellut josko laittaisi laskukypärän ajon ajaksi päähän, että ajelisi kuin rallikuskit konsanaan... Saa sille tietysti nyt nauraa.

Toi reissu sattui olemaan ensimmäinen kerta kun tuli laskettua mäkeä kypärä päässä - aiemmin ei kai järki ollut antanut myöten. Nykyään ei järki anna enää myöten mennä ilman.

No, loivaa mutkaa oikealle ja yht'äkkiä tielle juoksee oikealta iso lauma poroja. Jarrua pohjaan, pumppausta pariin kertaan eikä sitten minkäänlaista muutosta vauhdin suhteen. Suhisee ja lauma maailman toiseksi tyhmimpiä eläimiä alkaa kasvaa tuulilasissa yhä isommiksi ja isommiksi. Ainoa ratkaisu mikä siinä curlingkiekkona ollessa tuli pikaisesti mieleen oli sitten vaan tehdä ohjausliike sen mukaan missä näyttäisi olevan kaikkein vähiten poroja.

Paukaus, turvatyyny silmille ja edelleen suhinaa kunnes liike lakkaa. Ulkoa kuuluu yhä enemmän jarrutusääniä ja kun saan päätä nostettua huomaan että auto on pysähtyneenä ylämäkeen vastaantulevien kaistalle ja vastaantulevat koittavat parhaansa mukaan selviytyä osumatta meikäläisen kolarikiesiin. Kauhea kiire koittaa josko moottori suostuisi käynnistymään ja aikani yritettyä sain sen verta konetta pyöräytettyä että sain pakitettua auton oman puolen ojanpientareelle.

Autosta ulos pohtimaan mistä tuli juuri selviydyttyä.  Siinä kipakassa pakkasilmassa soittelen hätäkeskukseen kertoen mitä juuri tapahtui. Puhelun vastaanottanut rouva tuumasi että kun porokolareita tapahtuu alueella niin paljon, ei noihin enää poliisia lähetetä ja että he soittavat siitä suoraan alueen paliskuntaan ilmoittaen missä onnettomuus tapahtui. Kysyi vielä että olinko itse syyllinen. öööö.... Enpä usko. Huvittava episodi tapahtui siinä puhelun lomassa; autoni taakse oli pysähtynyt Isku -huonekalukaupan pakettiauto Kuusamosta josta mieshenkilö sanoo että näki takana ajaessaan tapahtuneen ja kysyy että onko kaikki hyvin? Hälytyskeskuksen puhelun väliin tuumasin, että elossa ja voimissa mutta jos nyt polttaisin tupakkaa, saattaisi muutama mennä. Samassa autosta ojennetaan täysi aski ja sytkäri saatesanoilla, että sulla saattaakin tulla enemmän tarpeeseen. Herrasmies ottaa autostaan rengasraudan jolla käy päästämässä muutaman kuolinkorisevan poron päiviltä. Itse kaivoin varoituskolmiota esille peräkontista ja juosten mäkeä lyhyt matka ylös varoittamaan edestäpäin saapuvia autoja joille tilanne siihen mäenharjanteelle saavuttaessa oli heti paniikin paikka - takaatulevilla näkyvyyttä oli enemmän onnettomuuspaikalle, joten ajattelin että varoitetaan niitä edestätulevia sillä ainoalla varoituslaitteella mikä sattui olemaan mukana ja takaatulevat saavat varoituksen kun itse heiluttelen siellä takamaastossa käsiä...

Olin hädintuskin saanut puhelun lopetettua kun paikalle saapuu pakettiauto ja mieshenkilö alkaa kampeamaan ruhoja takaosastoon. No, kampesin itseni avuksi laskien samalla että kuusi kuoli siinä rytinässä. Edellisen kerran tulikin poroja omalta osalta tapettua Rovajärvellä tykistön ampumaleirillä, kun maalialueelle juoksi tokka poroja. Jos en nyt ihan väärin muista niin silloin niitä taisi tosin mennä kyllä viitisenkymmentä.

Paku lähtee ja jään pakkaseen odottelemaan Oulusta saapuvaa hinausautoa. Auto kyytiin ja matka taittui kuunnellen radiosta Kärppien kotiottelua jossa annettiin Tapparalle koteloon.

Seuraavana aamuna muistin, että sitähän tuli savuteltua kait koko ilta jännitykseen. En ollut enää vuosiin polttanut tupakkaa, mutta askissa oli aamulla enää pari tupakkaa jäljellä - ilmeisesti pikkasen oli vaatinut keuhkot savua. Eipä ole tosin enää tuonkaan jälkeen tupakkaan koskettua eli kuusi poroa viimeisteli Matin tupakanpolton. Ja Isän auton.

Kiitokset voi tässä jakaa Kuusamon Iskun myyntipäällikölle; sen verta muistan antamastasi käyntikortista. En onneksi todistajalausuntoa tarvinnut tapahtumaan liittyen - mää olen sulle tupakat ja sytkärin pystyssä! Kiitokset myös ystävälleni Apalle, joka jaksoi lakimiesmäiseen kyyniseen tapaan siinä porojen nostelun jälkeen kun tapahtumasta puhelimitse kerroin, kysyä että olenko varma että se oli paliskunnan auto joka ruhot haki pois paikalta... Ei ole kukaan tullut ainakaan jälkeenpäin niitä meikältä perimään eli kaipa ne valtionkonttori lunasti. Ja joku turisti kuivalihan muodossa uudelleen myöhemmin kevättalvella, vaikka sinä hinausauton kuljettaja kovasti muuta väitit :-) Business is Business!

Myöhemmin viikolla tuli soiteltua vakuutusyhtiöön aiheseen liittyen ja halusin silkasta mielenkiinnosta kuulla oliko heillä mitään tietoa montako siinä sitten tuli päästettyä päiviltä. Eihän ne sellaista tietystikään tienneet, mutta jos te siellä valtionkonttorissa herrat ja rouvat jos tätä luette; se oli Peugeot 405 jolla kaikki tapahtui eli jos paliskunta kertoi että niitä meni sata niin siinä on varmasti jokunen liioittelua. Oli siinä autossa molemmat kyljet, katto ja keula lommoilla ja minne karvaa vaan oli voinut jäädä kiinni, sitä myös oli. Poronomistajille vielä puhtaasti puolueellinen pyyntö ruokkia syvän lumen aikaan niitä poroja muualla kuin pääteiden varsilla.

Jos tästä kaikesta pitäisi keksiä mainoslausetta niin kaipa se vääntyisi nyt kaikkien vuosien ja viimeisimpien ajettujen testiajojen jälkeen muotoon "Nokian Renkaat - ja kuski on vähemmän matkustaja".

Liittäisin tähän kuvan vielä täytteeksi, mutta jostain syystä mac-firefox ei taaskaan halua toimia niinkuin mainoksissa.

comments powered by Disqus