Kirjoittaja Eija Mustonen
Uusimmat blogijulkaisut

Sattumuksia

Helou!

Terveisiä täältä plussakelisestä ja sateisesta Pohjois-Suomesta, tarkemmin Oulun seudulta. Hyvin pyyhkii, vaikka monenmoista onkin taas ehtinyt tapahtua. Joskus tuntuu, että oudot sattumukset kasaantuvat yhdeksi läjäksi, jonka siivoaminen onnistuu vain kukkaron pohjia kaivellessa :). Enkä tarkoita tällä kirjoituksellani maalailla yhtään enempää niitä kuuluisia pahuuden ilmentymiä seinille! Kerronpa nyt vain :).

Heinosen Ville-Veikko kirjoitteli jokin aika sitten lentelevistä kivistä (http://hakkapedia.fi/blog/fi/terve-kivi/), joita ei toivoisi kenenkään tuulilasiin napsahtelevan. Valehtelematta voin sanoa, että tuon tekstin ilmestymisen jälkeen on tuulilasiimme paukkunut kivi jos toinenkin, parhaimpina päivinä kaksikin, kuten esimerkiksi eilen. Eiliseen asti olimme selvinneet pelkillä napsahduksilla, mutta nyt on lasissa näkyvä orkonen :(. Onneksi se on suhteellisen pieni, mutta huomaamatta sitä ei voi olla. Ei ainakaan rakas mieheni T, joka välittömästi autoon istuttuaan kysyi: "Mikäs se tuo on?" "Ai mikä, en minä ole huomannut. Ai joo, tänään on tullut kahdesti kivi ikkunaan. Nytkö niistä sitten jälki jäi?" Rehellisesti on sanottava, että useimmin napsahdukset ovat osuneet moottoritielle mentäessä ja juuri minun ajaessani. Mistä se sitten johtuneekaan? Joko minulla on niin sanottu paha karma, tai sitten vain yksinkertaisesti on ollut outoa sattumaa :D.

Välillä voin ihan vakavissani (pilke silmäkulmassa) sanoa, että jotain outoa karmaa (tämän voi varmaan lukea "ettei elämä kävisi liian yksitoikkoiseksi" -karmaa) minussa täytyy olla, koska niin usein sattuu ja taphtuu. Järkevämpi selitys luonnollisesti on se, että tekevälle sattuu. Koska ajan tällä hetkellä ehkä himpun verran enemmän tai useammin kuin T, sattumatapahtumatodennäköisyys on todennäköisesti puolellani - tai vastaan - kummin vain sitä ajatteleekaan. Sattuipa nimittäin myös yksi toinen juttu, joka ilmestyttyään otti päähän ja kovasti ja joka tietysti tapahtui minulle.

Lähdin piipahtamaan toissailtana ihan pikaisesti kaupassa, jotta ehtisin vielä seuraamaan illan lätkämatsia telkkarista. Kaikki meni hyvin siihen asti, että olin lähdössä takaisin kotiin ja käynnistin auton. Kuuluu: "Bling!" Mittarissa palaa outoja varoitusvaloja ja ajotietokoneen näytössä on tekstiä - paaaaaljon tekstiä... Ymmärrän sen verran, että autolla saa ajaa "moderately" eli suoraan suomennettuna kohtalaisesti, mutta auto on syytä viedä huollon tarkastettaksi. Ou jee! Ylimääräiset mittarivalot eivät yleensä lupaa mitään kivaa tai ainakaan kovin edullista käyntiä huollossa... Ajan kotiin ja matkalla bling-ääniä kuuluu lisää sekä uusia valomerkkejä ilmestyy näyttöihin. "Jippii!" Auto toimii ja käyttäytyy muuten ihan ok, mutta ohjaus tuntuu vähän raskaammalta. Kotona selvitimme, mitä valot tarkoittavat. Ensimmäinen valo liittyi auton aktiiviohjaukseen. Siihen oli tullut jokin häiriö. Samat anturit, jotka vaikuttavat aktiiviohjaukseen, vaikuttavat muun muassa renkaisiin, joten rengaspaineiden merkkivalo syttyi siksi. Lisäksi näillä samoilla antureilla on tekemistä ajonvakautuksen kanssa. Että sillä lailla! (Liigakierros ei sujunut kannaltamme hyvin, joten sillä kertaa ei ollut niin väliksi, että matsin katsominen jäi vähän vähemmälle.)

Sinällään tätä testiajoa ajatellen oli ihan mielenkiintoista, että häiriö syntyi. Se, että ajaa autolla, jossa kaikki ominaisuudet toimivat suunnitellusti, saattaa myös hämärtää ajokäyttäytymistä. Kun esimerkiksi luistonesto ja ylipäätään ajonvakautus tekevät ajon aikana kuskinkin puolesta tiettyjä asioita, eivät kaikki enää välttämättä keskity niin paljon auton hallintaan. Tarkoitan, että sitä tavallaan saattaa tuudittautua siihen, ettei esimerkiksi liukkaassa kurvissa auto lähde tieltä. Eihän se tietenkään takaa sitä, mutta sellaisena piiloajatuksena se voi olla mielessä. Kuinka moni tien päällä liikkujista osaa todella oikaista auton suoraan, jos ajonvakautusta ei ole? Kyllä minua jännitti lähteä viemään auto huoltoon, kun tiesin, ettei ajonvakautusta sillä hetkellä ollut. Jännitti siksi, että olen tottunut ajamaan takavetoisella autolla, jossa kaikki ominaisuudet toimivat, enkä takavetoisella autolla, jossa totuttuja ominaisuuksia ei olekaan. Mutta kuten sanoin, olen oikeastaan tyytyväinen, että niin kävi. Liukasta oli ja sen risteyksissä ja kaarteissa huomasin hyvin. Totta kai ajoin tavallistakin tarkemmin, mutta niin vain tunsin ajamisen erilaisuuden. Uskomattoman paljon ajonvakautus autoissa tekee. Sitä ei käy kiistäminen. Mielestäni pystyin tuntemaan myös renkaiden pidon ja käyttäytymisen jotenkin eri tavalla. Jotenkin "muka" penkkiin tunsin, miten renkaat purivat kurvissa jäähän, ettei auto liirtelisi. Tiedättekö, mitä tarkoitan? Varmasti se erilaiselta tuntuu ja myös eri asioita vaatii. Hyvin pääsin perille huoltoon ja oikeasti voin sanoa, että luottaminen omiin ajokykyihini kasvoi entisestään. Lisäksi olen tyytyväinen, että valitsimme nastarenkaat, sillä uskon, että kitkojen kanssa nuo jäiset ajot ilman ajonvakautusta olisivat olleet minulle tässä tapauksessa suurempi haaste. Nämä nastarenkaat tuntuvat todella turvallisilta, ja ajettavuus näköjään toimii myös uudessa tilanteessa.

Mikä merkkivalot sitten sytytti ja häiriön aiheutti? Huollossa minulta kysyttiin, onko autossa käynyt akku tyhjänä. Ei ole. Huoltomies ei osannut sanoa muuta. Ilmeisesti henkimaailman juttuja - tai sitten sitä minun jännittävää karmaani :). Joka tapauksessa jokin oli saanut systeemit sekaisin, mutta autossa ei ollut todellista vikaa. Koodinimi "Vikakoodien luku" kirjoitettiin kuittiin eikä kukkaroakaan tarvinnut ihan pohjia myöten kaivella.

Sen verran kaikki merkkivalojen bling-äänet kuitenkin minua säikäyttivät, etten jatkossa tahtoisi niitä enää kuulla. Se ei tosin taida olla mahdollista, sillä samanlainen ääni kuuluu autoa käynnistäessä joka kerta, kun ulkolämpötila on +3 astetta tai alle. Kiva!

-E

P. S. Ettei kaikki olisi kuitenkaan näin helppoa, uskotteko, kun sanon, että sain käynnistää tietokoneen useamman kerran tänä aamuna, jotta sain myös internetyhteyden toimimaan? Niin joo ja ihan aluksi ei toiminut ulkoinen hiirikään. Jokin karma oli sammuttanut hiireen tarvittavan bluetooth-yhteyden sekä internettiin pääsemiseen tarvittavan wlan-yhteyden. Että tällä lailla :).

comments powered by Disqus