Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Sata mailia Hakka Green testiajoa sateessa – miten vierintävastus ja kulutus muuttuvat

Taitaa tulla ihan tavaksi ajaa Turusta Nokialle kerran viikossa vilkuttamaan Nokian Renkaiden tehtaalle.  Sunnuntaina ajoin ensin rankassa sateessa Tampereelle ja illalla kuivassa kelissä takaisin.

Menomatkaa kertyi mailimittarin mukaan 100 mailia. Keskinopeus oli  49mph ja keskikulutus 25,3 mpg. Ja koko menomatkan satoi paljon ja tie oli tosi märkä. ”Suomennettuna” 160 km matkan keskinopeus oli  78 km/h ja kulutus 9,3 l /100 km.  Takaisin päin matkaa kertyi 101 mailia, keskinopeus 53mph ja  –kulutus 27,1 mpg:  siis nopeus 85 km/h ja kulutus 8,7 l / 100 km.

Sateisella tiellä oli hyvä ajaa enkä edelleenkään saanut vesiliirtoa aikaan. Parissa kohtaa tuntui, että jos vesipatja olisi jatkunut pidemmälle, kenties olisin saanut auton ”veden varaan”. Syvä vesiura loppui kesken.

Mietin 0,6 litraa/ 100km kulutuseroa. Kasvaako Hakka Greenin vierintävastus hyvin vetisellä tiellä lisäten kulutusta? Vai onko kuskin sateessa ajaminen epätasaisempaa hidastelevan liikenteen takia, jolloin kiihdytyksiä tulee huomaamatta tiheään?? Takaisin päin tie oli varsin tyhjä ja melkein koko matkan sain ajaa vakionopeussäätimen avulla vaihdellen nopeutta 100 km/h ja 80 km/h välillä. Hitaampien pätkien matka oli marginaalinen. (Niin ja laskennassa sain vain yhden peuran. Oli kauempana tiestä pusikon reunassa. Mainittakoon ennätykseni: täsmälleen samalla välillä laskin kerran 25 peuraa – siis silmät auki muuallekin kuin vain ajotielle.)

Tuleeko kulutusero kuskin korvien välistä, vierintävastuksen muutoksesta sateessa vai mistä. Kokemuksia??

comments powered by Disqus