Kirjoittaja Julius Sutinen
Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2
Uusimmat blogijulkaisut Hakkaksituntumaa Subaru Foresterilla.

Saisi jo se talvi alkaa

Nyt on ajeltu kuivalla ja märällä asvaltilla mielestäni jo riittävästi. Haluaisin tietää miten kitkarenkaani pärjäävät jäisellä tai lumisella tiellä. Ihan heti näitä kelejä ei vielä ole odotettavissa, joten kesäinen ajelu jatkukoon.

Tuossa on kyllä yksi hyvä syy olla kitkarenkaat, ainakin täällä rannikolla. Talvi kun ei tunnu tulevan millään, on jotenkin puhtaampi omatunto ja parempi mieli ajella nastattomilla talvirenkailla. Vähemmän melua ja pölyä ympäristöön ja enemmän mukavuutta autoon. Toisaalta, onhan Helsingissä nyt mietitty jopa alennuksia  kitkarenkailla ajaville, esim.  "Helsinki pohtii pysäköintihintoihin porrastusta auton rengastyypin mukaan" (avaa linkki napsauttamalla).

Olen taas ajellut pitkiäkin matkoja kaupunkiajon lisäksi ja havaintoni  renkaan soveltuvuudesta on edelleen sama: pitkään maantieajoon kitkarenkaat tuntuvat hivenen huojuvilta, mutta kaupunkiajossa toimivat oikein hyvin. Vaikka antaisi hieman enemmän kaasua tai ajaisi ramppiin kovempaa, on renkaissa vielä pitoa riittänyt. Liian kovaa mutkaan ajaessa auto lähtee tasaiseen nelipyöräluistoon rauhallisesti, mitään äkkinäistä tai vaarallista ei tapahdu. Omissa testinopeuksissani ajonvakautusjärjestelmäkin on ollut hiljaa, eli pidon rajamailla ajaminen onnistuu hallittavasti.

Myös kesärenkailla auton käyttäytyminen on ääritilanteissa edellä kuvatun kaltaista, niin kuivalla kuin märällä. Eli ensipelkoni kitkarenkaiden pidosta ja käyttäytymisestä kuivalla tai märällä kelillä on ollut aiheeton. Varmasti pidon raja tulee alemmilla nopeuksilla vastaan, mutta ei mitenkään liian alhaisilla nopeuksilla Suomen kaduilla ja teillä.

comments powered by Disqus