saanko ehdottaa: ’LUONTEVA AJONOPEUS’

Tuki taas tehtyä iltayön ajelu Turusta tänne pärevalovyöhykkeelle.Moottoritiellä nopeus oli satasta, mitä nyt sitten muutaman tunnelin osalta liikenne oli ohjattu molempiin suuntiin samaan tunneliin. Yritin noudattaa siihen annettua nopeutta, mutta edellä ajavat rekat karkasivat omille teilleen. Mielestäni en nähnyt merkkiä ’henkilöautot 30 km/h ja rekat 60 km/h, mutta näin kai jossain täytyi lukea. Tie oli sula ja lämpömittari plussalla Turku – Helsinki – Mäntsälä. Sitten alkoi tupruttaa hetken räntää. Pian pilvet jäivät taakse ja vasta nelostiellä ennen Hartolaa päästiin -1 pakkaselle. Nopeusrajoitus  oli 80 km/h paitsi ohituskaistojen kohdalla nopeus muuttui 100 km/h – mikä tuntui aluksi oudolta, mutta se näkyi olevan tämän tien sääntö. Edelleni ajanut VW-Trasporter tuntui tuntevan tien ja noudatteli juohevasti näitä pomppoilevia nopeuksia.Joutsassa käännyin nelostieltä pois ja kilometrin päästä vielä uudelleen pohjoiseen suuntaavalle tielle. Tie näytti kiiltävältä ja tien penkkojen ruohikko valkoiselta. Piti tietysti kokeilla pitääkö Hakka 7 tassujen ote tien pinnalla – ei pitänyt. Sain sutimisen aikaan jo pienellä kaasunlisäyksellä. Tiesinpähän ottaa perstuntuman käyttöön ja seurata renkaiden pitoa koko ajan. Tie 616 on mutkainen ja sille luonteenomaista on joissakin mutkissa väärään suuntaan tehdyt kallistukset. Esimerkiksi Kortesalmen sillasta etelään päin on etelään ajettaessa vasemmalle kaartuva tiukkeneva mutka, jossa tien kallistus on ulkoreunaa kohti. Kun fysiikan oppien mukaan sen pitäisi olla kallistettu sisäreunaa kohti, jolloin keskipakovoimasta tulevan ja maan vetovoiman summavektori painaisi autoa tiiviimmin tien pintaa kohti ja lisäisi kitkaa renkaan ja tien rajapinnassa. Mutka on ollut kohtalokas – sen koki naapurimme Reinon velikin ajautuessaan aikoinaan moottoripyörällä ko mutkassa ulos ja suoraan hautuumaalle. Siinä meni mainio sahdintekijä, joka ennätti tehdä lapsuudessani meidän saunassamme  navetan katon harjakaisiin sahtia. Se oli taidetta ja täyttä antautumista siihen asiaa. Pikkupojat kuuntelivat korvat höröllä saunassa lippalakki vinossa pillilupia polttavan miehen sydämestä tulevaa luentoa, jopa havujen laadun merkityksestä onnistuneelle sahdille. Ja taas hän kokeili onko maku menossa oikeaan suuntaan – mutta ei antanut lapsien maistaa. ’Saatte maistaa vasta ihan pikkuisen isienne lasista harjakaisissa’. Silloin elettiin 1950-lukua.Vaan takaisin tien päälle. Jo ensimmäisessä oikealla kääntyvässä väärän kallistuksen mutkassa tunsin toisen eturenkaan vinkaisevan hieman tyhjää ja ajonopeutta piti hieman sopeuttaa. Kun ajelin mutkaista tietä eteenpäin, minulle tuli voimakkaana mieleen ”ajan paljon ajamisen perusteella syntynyttä perstuntuman mukaista LUONTEVAA AJONOPEUTTA.” Tällä kertaa se oli 80 km/h tiellä 60 – 70 km/h ajonopeutta. Myöhemmin tien mutkaisuuden helpottaessa nopeus nousi 70 – 80 km/h alueelle. Samalla pakkanen laski -2 lukemiin.LUONTEVA AJONOPEUS on tietynlainen turvallinen ajonopeus, mutta se määräytyy kuskin kokemuksen ja jatkuvan rengastuntuman tiehen mukaan. Minulle luonteva ajonopeus on jotain muuta 1995 vuosimallin Volvollani, kuin vaikka Markku Alenille jossakin koeratatilanteessa. Minä en uskaltaisi ajaa yhtä kovaa kuin Markku, mutta hänen perstuntumansa mukaan hänen ajonopeutensa on ihan luontevaa ja hänelle 'OHO' tarkoittaa vain auton haltuunottoa tai leikittelyä siinä, missä minä menisin jo luultavasti täysin tönköksi.Yleisessä liikenteessä kokeneen kuljettajan luonteva ajonopeus on liikennemerkkien mukainen tai alle niiden nopeuden talvikelissä. Luontevuus tarjoittaa myös sitä, että on jokaisessa mutkassa valmistautunut väistämään vastaan tulevaa tukkirekkaa tai jakeluautoa. Tällä kertaa kyydissämme ei ollut 6 vuotiasta Jespeä, joka Joutsasta pohjoiseen käännyttyämme koulujen syyslomalla reagoi valkoisiin tienpenkkoihin huutamalla ”Christmas on täällä”. Hänelle joulu ja lumi maassa olivat synonyymejä. Toki seuraavana aamuna hänen huudahduksensa nyt olisi ollut paikallaan, sillä maa oli puhtaan ohuen lumikerroksen peittämä.Turvallisia LUONTEVAN NOPEUDEN kilometrejä toivotellen.
comments powered by Disqus