Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Renkaita uusiksi pikku kolarissa.

Eipä näitä tällaisia juttuja toivoisi tarvittavan kirjoittaa, kun ei meinaa kehdata peiliin vilkuilla. Opiksi ja ojennukseksi itselle ja varoitukseksi muille pitää kuitenkin posket punertavina tunnustaa, että tuli oltua peltikolarissa. Ja syyllisenä osapuolena tasan ja tarkkaan.

Toukokuun loppupuolella Kajaanin keskustassa kävi Ukalle näin. Ajelin Lexuksellani sillä mielin, että etsin sille perjantain iltapäivällä parkkipaikan, kun hiukoi. Kiirettä ei ollut, kun olin päättänyt yöpyä hotellissa ja jatkaa seuraavana aamuna matkaa Lieksaan.

Pää pyöri kuin pöllöllä jokivarressa keskellä Kajaania alueella, jossa ei liikaa vapaita parkkipaikkoja ollut. Piti kuitenkin sellaista hakea, ettei tarvitsisi liian pitkästi ravinteliin käveleskellä. Siinäpä jäi töllistellessä yhdessä risteyksessä näkemättä, että tulin kylläkin vasemmalta tulevaan liikenteeseen nähden oikealta, mutta kolmion takaa, joka jäi näkemäti.

Ehdin liikauttamaan autoa risteyksessä tarkoituksena ajaa suoraan yli, kun siellä risteyksen takana näytti olevan vapaa väli pirssilleni. Pari metriä ja pam. Valkoinen pikkuauto tuli kuin tyhjästä siihen. Lexus pysähtyi keskelle risteystä ja toinen osapuoli raahautui repsikanpuoleiset takarengas ja eturengas tyhjinä ja kylki lytyssä risteyksen yli parkkeeraten mällin saaneen autonsa jalkakäytävän puolelle ajoradalta pois.

Lexus jäi nokka niistettynä ajokuntoon. Kävin pikaisesti keräilemässä irronneet autonosat kadulta ja siirsin sitten autoni risteyksen ylitse ja jalkakäytävälle parkkiin hätäisemmät vilkut päällä. Ja eikun tunnustamaan syyllisyyteni ja tutkailemaan vaurioita lähemmin.

Paikallisen lehden toimittajakaksikolla oli kiirus sovittuun tapaamiseen. He tilasivat ajokelvottoman Golfinsa tilalle seuraavan menopelin työpaikaltaan ja Ukka lupasi hoidella asian muodollisen puolen sen jälkeen, kun olimme kuljettajien kesken vaihtaneet tietomme ja autojemme tiedot ja laitelleet ne paperille. Virkavaltaakin toinen osapuoli varmuudeksi yritti paikalle tilata, mutta heidän kuultuaan puhelimessa ydinkohdat tilanteesta ja syyllisyyskysymyksen selkeydestä, ei heitä kukaan tullut paikalle itseään edustamaan. Eikäpä tarvittukaan. Tuli Ukalle ehkä sakon verran halvemmaksi tämä hölmöily. Tai ei edes ehkä, vaan varmasti.

Lexuksen lisävalojen valorautaan osui Golfin oikea kylki sen verran paksun osuman, että valoraudan ulospäin osoittaneet ulokkeet repivät takarenkaan aivan kappaleiksi ja eturengas oli tyhjentynyt kevyemmästä osumasta. Ukan Lexus menetti valoraudan lisävaloineen ja rekisterikilpineen. Ne antautuivat puskurista läpi, mutta puskuri jäi muutoin ehjänlaiseksi.

Henkilövahingoton kolari, eikä edes kummankaan osapuolen mielestä mitenkään kova tärsky, mutta tulee se peltikolari nykyhinnoilla hintoihinsa. Golfista on Ukalle kantautunut tieto, että sitä on ehostettu tähän mennessä parillatuhannella €urolla. Ukan auton korjauskustannusarvio on tällä hetkellä kaikkineen luokassa 3500 €uroa. Lexuksen kaikki palikat kun ovat noin tuplahintaisia muihin pirsseihin verrattuna. Onneksi on kasko vajaan parinsadan omavastuulla ja tietenkin bonusmenetyksillä, joita tästä jonkun verran rapsahtaa.

Synkkä hetki kuuttakymppiä lähestyvälle Ukalle siinä mielessä, että kovin mietityttää, että jäi yksinkertainen liikennetilanne havainnoimatta. Joko alkaa ikä painamaan, perskeles.

Mielenkiintoista asiassa on sellainen seikka, jonka kuulin vasta autokorjaamolla, missä Lexuksen osat ovat tilauksessa. Heitettiin nimittäin ilmaan oletus, että varaosapalikat saattavat tulla kaikkine maalauksineen ynnä muineen niin kalliiksi, että vuoden 2001 mallin pirssi saattaa lipsahtaa lunastukseen. Tuntuu hiukan nurinkuriselta, kun normaalisti lunastukseen menevät autot ovat ajokelvottomia ja tuhannen rutussa ja kappaleina, mutta Ukan autolla ei ole liikennekelvotonta päivää kolarin jälkeen ollut, vaan auto on kaikin puolin ookoo. Mitä nyt rekisterikilpi on oikomisen jälkeen kiinnitetty peltiporaruuveilla etupuskuriin peittämään niitä reikiä, jotka syntyivät valoraudan irtoamisessa.

Ei haluttaisi autosta luopua puolen vuoden omistuksen jälkeen, kun se on tänä aikana muuttunut käteen käyväksi ja oman tuntuiseksi. Seurataanpas tilannetta.

Olkaapa Ukkaa tarkempina kesäliikenteessä. Ukkakin koittaa nyttemmin keskittyä paremmin, jos kyvyt siihen piisaavat...

 

comments powered by Disqus