Kirjoittaja Matti Morri
Sijainti: Nokia
Uusimmat blogijulkaisut

Renkaiden turvallisuusominaisuuksien kehittäminen asiantuntijan näkökulmasta

Renkaiden turvallisuuden testaamisen voi jakaa karkeasti kahteen eri osa-alueeseen, rakenteelliseen testaamiseen ja live-testaamiseen. Renkaiden rakenteellisen testauksen raamina toimivat tietyt viranomaisvaatimukset, jotka pitää täyttää ja tämän jälkeen voidaan räätälöidä muita ominaisuuksia. On siis olemassa erilaisia Eurooppaa ja muita maita ja maanosia koskevia normeja, jotka pitää täyttää, että saa viranomaisten vaatiman hyväksynnän testattaville renkaille. Esimerkiksi Euroopassa käytössä oleva E-hyväksyntä tarkoittaa sitä, että kyseessä olevaa rengasta voidaan turvallisesti myydä ilman lisätestausta kaikissa niissä maissa, jotka ovat solmineet E-merkintäsopimuksen.

Normiviidakko sotkee pakkaa


E-hyväksyntä toimii Euroopan tasolla joka maassa, mutta heti kun mennään Amerikkaan tai Kiinaan, niin törmätään aivan erilaisiin vaatimuksiin. Esimerkiksi Amerikassa törmätään DOT -vaatimuksiin ja Kiinassa CCC-merkintään. Kaikki nämä eri vaatimukset ja merkinnät vaativat erilaisia testauksia.

Näiden erilaisten viranomaisvaatimusten yhteensovittaminen on meidän työssämme ehkä se vaikein asia. Olisi ehdottoman hyvä asia, jos maailmassa olisi yksi kattava normi, jota kaikki voisivat noudattaa. Sellaista ei ikävä kyllä ole ja tästä onkin kehkeytynyt jokaisen rengasvalmistajan painajainen.

Näissä viranomaisvaatimuksissa, esimerkiksi E-hyväksynnässä, kyseessä ovat ainoastaan rengasrakenteelliset testit, jotka eivät varsinaisesti testaa renkaan ominaisuuksia vaan ainoastaan renkaan rakenteellista kestävyyttä. Rakenteellinen testi on aina niin sanottu indoor-testi, jossa rengasta ajetaan rumpua vasten tietyllä kuormalla tietyllä paineella tietyn aikaa. Renkaan täytyy kestää tämä testi vaurioitta läpäistäkseen testin. Viimeisimmässä, eli uudessa EU-rengasmerkintätarrassa, otetaan kantaa renkaan vierintävastukseen (indoor-testi), renkaan märkäpitoon (outdoor-testi) ja renkaan ohiajomeluun (outdoor-testi). Nämä muiden testien lisäksi kuormittavat luonnollisesti entistä enemmän T&K-osaston kuormaa.

Renkaat olosuhteiden mukaan


Toinen renkaan turvallisuuden testausmuoto on live-testaus, jossa renkaita testataan oikeasti auton alla. Live-testausvaiheessa päästäänkin räätälöimään erilaisia renkaita eri maanosiin. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat juuri tänne pohjolan markkinoille suunnitellut renkaat, jotka ovat hieman erilaisia kuin muualle suunnitellut renkaat. Live-testauksessa ajatellaan mitä renkaille oikeasti tapahtuu tietyissä olosuhteissa. Renkaita sitten säädetään kuvioinnilla, kulutuspintasekoituksilla sekä rakenneyksityiskohdilla niin, että rengas toimii juuri niille tarkoitetuissa olosuhteissa parhaalla mahdollisella tavalla. Hyvänä esimerkkinä ovat Hakka-renkaat, jotka on suunniteltu juuri tänne pohjolan olosuhteisiin ja joita ei myydä ollenkaan Keski-Eurooppaan. Keski-Euroopassa myydään taas meidän kehittämiämme renkaita Nokian–merkillä ja nämä renkaat on räätälöity juuri niihin olosuhteisiin sopivaksi.

Suuret kilpailijamme räätälöivät renkaitaan jopa maanosittain, heillä on eri renkaat Amerikkaan, Aasiaan ja Eurooppaan. Me räätälöimme aina pohjolaan omansa, Keski-Eurooppaan omansa ja muuhun maailmaan omansa. Esimerkiksi Keski-Eurooppaan mentäessä alle +7 lämpötila käsitetään jo talviolosuhteina ja meidän suomalaisten peruskesään kuuluu lämpötilavaihtelu aina 0 –asteesta +40:ään, mikä tuo tietysti renkaan kehitystyöhön omat haasteensa. Kun puhutaan näinkin laajoista lämpötilavaihteluista kuin mitä meillä Suomessa on, voi aika rauhallisin mielin sanoa, että jos rengas toimii täällä pohjolassa, niin se toimii missä vain. Jos pohjolaa verrataan Keski-Eurooppaan laajemminkin niin esimerkiksi tieolot ja asfaltin koostumuskin ovat aivan erilaisia ja siinäkin mielessä on ehdottomasti järkevää räätälöidä nämä kulutuspintasekoitukset juuri niihin olosuhteisiin, missä niitä käytetään.

comments powered by Disqus