Kirjoittaja Antti Hanninen
Uusimmat blogijulkaisut

Renkaiden kulutuskestävyys(kö?)

Pakostakin, kun kilometrejä kertyy ihan liikaa, tulee miettineeksi millä ne renkaat saisi kestämään mahdollisimman pitkään. Kas kun nykyisen kulkupelin renkaat maksavat suunnilleen saman verran, kuin mitä nuorena poikana ensimmäisessä työpaikassani sain palkkaa bruttona kuukaudessa.

Oma kokemukseni aiheesta on se, että ensimmäisenä kannattaa huolehtia siitä, että pyöränkulmat ovat kohdallaan, iskunvaimentimet kunnossa ja nivelet välyksettömät. Pari kertaa on synkkyys iskenyt, kun on huomannut, että muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen kumeista on kulunut jonku syrjä sakkorajan tuntumaan. Tai kun iskarit ovat olleet morjes, niin renkaat ovat kuluneet kulmikkaiksi aiheuttaen täristämisellään paikkojen irtoamisen hampaista.

Toinen seikka on sitten se, että pitää malttaa ajaa siivosti. Kiihdyttely kaarteissa syö rengasta yllättävällä vauhdilla. Ja myös ankara jarruttelu. Tästä aiheesta olisikin mielenkiintoista nähdä jotain statistiikkaa, että kuinka paljon ajotapa voi vaikuttaa renkaiden kestoon. Kuulemani anekdootin mukaan kaksi taksikuskia hommasi kesäkumit samaan aikaan. Toinen tuli 8 000 kilometrin ajon jälkeen valittamaan, että sakoilla ovat; toinen taas päästeli puolen sataa tuhatta kilometriä ja kun talven aika koitti ja renkaiden vaihto siinä samalla, ihmeteltiin rengasliikkeessä miltei uudenveroisia kumeja. Mäne tiijä olisiko tuossa tarinassa vähän lapin lisää, mutta tosiasia lienee, että ajotapa vaikuttaa melko paljonkin odotettavissa olevaan renkaiden käyttöikään.

Oma lukunsa on sitten renkaissa käytetty materiaali. Isäukkoni osti Boraansa jotkin hyvin eksoottiset (lue: äärimmäisen halvat) talvirenkaat. Liukasteli niillä muutaman vuoden ja kun totesi, että vaihdanpa auton uudempaan, niin jätti Boransa meille kauppakassiksi. Ja talvirenkaat siinä mukana. Kyllä niissä pintaa oli vaikka kuinka, vielä yhden kesäkaudenkin jälkeen (jonka nuukuuksissani niillä vaimon pistin ajamaan), mutta käytetty kumiseos ja kuviointi olivat jotenkin sellaisia, etteivät ne talviolosuhteissa pitäneet kesärenkaita kummemmin. Jotta vaihtoon lähtivät, idän ihmeet.

Arvoisat Hakkapedia-keisarit A1 ja A2, tai muut asiaa tuntevat! Te voisitte varmaan hieman valottaa rahvaalle, millä opilla ne mustat munkit saapi kestämään?

comments powered by Disqus