Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Renkaiden ennakoivaa vaihtoa jo ennen testikuljettajana olemista - ja nyt taas

Varasto on ihme paikka – sieltä löytyy muistoja siivouksessa.

Nyt pengoin esille Hakkapeliitta1 renkaita 2 kpl.

Ostin Volvo 940 automme marraskuussa 2003 ystävältämme. Hän oli ajanut sillä suhteellisen lyhyitä työmatkoja ja talvirenkaat olivat hyvän näköiset, joissa oli paljon kulutuspintaa.

Tutkailin kuitenkin renkaiden valmistusajankohtaa ja totesin renkaat iältään vanhoiksi. Koska kokemukseni pinnaltaan kovaksi vulkanoituneista nastarenkaista olivat karmeat Bemarilla, niin päädyin uusimaan renkaat. (http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blogit/kantapaan-kautta-opittua-musta-jaa-ja-ajourat-tiessa-bemaritarina-1 ; http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blogit/miljoonan-kilometrin-kokemuksia-lisaa-mustaa-jaata-renkaat-syyta-vaihtaa )

Siis vaikka rengas näyttää hyväkuntoiselta, ulkonäkö voi pettää. Ehkäpä varmuuden vuoksi = lue: turvallisuuden vuoksi

Hakkapeliitta 1

Hakkapeliitta1 rengasta valmistettiin vuodesta 1996 alkaen ja Hakkapeliitta 2 tuli ulos vuonna 2000 . Kun aloitin testikuljettajana 2012 autossa oli Hakkapeliitta 4 renkaat ja ne vaihtuivat Hakkapeliitta 7 sarjaan http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blogit/volvo-940-sai-uudet-hakkapeliitta-7-alle-havaintoja-erosta-hakka4-iin

 

Olin jättänyt 2 kpl Hakkapeliitta 1 renkaita varalle, kun silloin ei ollut vielä Hakkaturvaa. Nyt renkaat saivat kunniallisen tehtävän soutuveneemme alla talven yli.

Tätä ennen soutuveneen kokan alla tehtävää hoiti yksi Nokialainen rengas: Nokian Finnspeed 5.60-13 44 PLY R vuosimallia 1963. Renkaat taidettiin kuluttaa silloin aika loppuun kuvan mukaisesti. Lisäksi renkaita vielä pinnoitettiin, jos renkaan runko oli hyvässä kunnossa. Aikansa kutakin.
 

 

Nyt olen taas vastaavassa tilanteessa talvirenkaideni kanssa, kuin aikoinaan Hakkapeliitta 1 sarjan kanssa. Nykyisen autoni talvirenkaissa ON kulutuspintaa riittävästi, mutta renkailla on liikaa ikää. Vaihto edessä ennen talvea

 

 

 

comments powered by Disqus