Kirjoittaja Teppo Huovila
Uusimmat blogijulkaisut

Renkaat ja ympäristö

Renkaiden suurin ympäristövaikutus niiden elinkaaren aikana liittyy ajoneuvon polttoaineen kulutukseen. Rengaskehityksessä onkin jo vuosien ajan panostettu renkaan vierintävastuksen alentamiseen ja sitä kautta polttoaineen kulutuksen vähentämiseen. Rengas on kuin kymmenottelija – tuotekehityksessä etsitään huippuluokan pitoa yhdistettynä huippuluokan ajo-ominaisuuksiin ja ympäristöystävällisyyteen.

Renkaiden raaka-aineet muodostavat osan renkaan ympäristövaikutuksesta. Nokian Renkaat on panostanut vuosien varrella ympäristöystävällisiin raaka-aineisiin ja luopunut oma-aloitteisesti nykyään EU:n alueella kielletyistä, haitallisista raaka-aineista ja kemikaaleista suunnittelussaan ja rengastuotannossaan jo aikoja sitten. Haitallisten öljyjen käyttö on nykyään kokonaan kielletty.

Kehityksessä pyritään melutason laskuun


Joka puolelle tunkeva autoteiden melu on myös merkittävä autoilusta koituva ympäristöhaitta. Ajosta koituvaa melua pyritään minimoimaan rengaskehityksessä. Viime syksynä voimaan tulleessa EU:n rengastarrassa yhtenä osatekijänä on vierintävastuksen ja märkäpidon ohella äänentaso, mikä on ohjannut rengasvalmistajia jo vuosien ajan yhä meluttomampien renkaiden kehitykseen.

Kuluttaja voi myös itse valinnoillaan vaikuttaa renkaiden ympäristöystävällisyyteen ja autoilunsa jättämään ympäristöjälkeen. Valitsemalla alhaisen vierintävastuksen omaavat renkaat, turvallisuudesta tinkimättä, voi vähentää merkittävästi polttoaineen kulutusta. Renkaiden käyttöikää voi lisätä ajamalla taloudellisesti ja kierrättämällä renkaiden paikkoja.

Hinta on yksi tärkeimmistä tekijöistä monelle renkaita valitsevalle autoilijalle. Alhaisen vierintävastuksen yhdistäminen erinomaisiin turvallisuusominaisuuksiin on haastavaa ja edellyttää korkealaatuisten erikoismateriaalien käyttöä. Tämän johdosta huokeimmissa renkaissa on yleensä toisesta osa-alueesta tingitty oleellisesti. Ympäristöystävälliset ja samaan aikaan turvallisuus-ominaisuuksiltaan hyvät renkaat ovat lähes poikkeuksetta tunnetuimpien rengasmerkkien uusimpia tuotteita.

Renkaiden kierrätys tehokasta


Eurooppalainen rengaskehitystyö on maailman huippua ja suuri syy tähän ovat Euroopassa alan lehdissä julkaistavat rengastestit. Myös Euroopan Unionin määräykset ovat ohjanneet rengaskehitystä ympäristöystävällisempään suuntaan. EU on ollut pioneeri muun muassa pakokaasupäästöjen rajoittamisessa ja tavoitearvot ovat viime vuosina kiristyneet huomattavasti.

Vielä muutamia vuosikymmeniä sitten käytetyt renkaat muodostivat suuria jätekasoja kaatopaikoille. Suomi on ollut muiden EU-maiden ohella edelläkävijä kierrätyksen järjestämisessä. Kotimaassa renkaiden kierrätys on nykyään hyvin tehokasta, ja uusiokäyttö on lähes 100 prosenttista. Ostaessaan uudet renkaat kuluttaja maksaa niiden hinnassa niin sanotun kierrätysmaksun. Maksun myötä loppuunkäytetyt renkaat voi palauttaa ilmaiseksi mihin rengasliikkeeseen tahansa ja ne kulkeutuvat sieltä jatkokäyttöön. Vanhoista, käyttökelvottomista renkaista tehdään muun muassa murskaamalla täytemaata maanrakennukseen.

comments powered by Disqus