Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Renkaanvaihdon pikku niksit

Polvien alle voi laittaa maton tai pahvin pehmentämään ja lämmittämään. Lisäksi pyöränpultit tai -mutterit on paljon parempi laittaa maton päälle kuin hiekkaiseen maahan.

Muista etsiä jo valmiiksi esiin ne mahdolliset erilaiset pyörän pultit tai -mutterit: peltivanteissa ja alumiinivanteissahan käytetään usein erilaista. Ja tietysti se mahdollinen lukkomutterin tai lukkopultin erikoisavain, joka on aina kadoksissa, eikä siellä luonnollisessa paikassa, missä auton rengastyökalutkin ovat.

Varminta on nostaa autoa autovalmistajan tarkoittamista kohdista. Toisaalta auton alta voi löytyä myös muitakin hyviä nostopisteitä, kuten auton apurunko. Käytä tunkin ja nostokohdan välissä jotain pehmikettä kuten jackpadia tai laudan kappaletta.

Kun pyörä on irti, on hyvä samalla tarkistella hieman alustan komponentteja. Ovatko vetonivelen suojakumit ehjiä? Entä raidetangon päiden suojakumit ja ohjausvaihteen eli hammastangon suojakumit? Myös jarruletkujen kunto kannattaa tarkistaa silmämääräisesti. Jarrulevyjen sekä -palojen pinnan riittävyyden tarkistuskin käy helposti kun pyörä on irti.

Kun alat kiinnittää pyörään takaisin, tarkista että pyörännavan keskiö ja vanteen pinta ovat puhtaita. Älä käytä tässä kohtaa mitään rasvoja tai muita, vaan ainoastaan puhdistusta esimerkiksi teräsharjalla, jolla saat varmasti kaiken kuran ja ruosteen pois.

Pyöränpultteihin ja -muttereihin ei suositella voiteluaineita, koska ne sekoittavat kiristysmomentit. Pulttiterva on siinä mielessä turvallisempi aine, jos kierrettä sitten halutaan voidella kiinni ryytymisen estämiseksi. Kiristä pultit tai mutterit sormitiukkuuteen pyörän ollessa vielä ylhäällä, niin voit olla varma siitä, että vanne ottaa tasaisesti kiinni pyörännapaan, ja asettuu paikoilleen.

Ja kun lasket auton alas, niin suorita loppukiristys saman tien, niin se ei unohdu. Mutta huomaa, että tässä vaiheessa ei henkilöautossa tarvita jatkovarsia eikä isoa voimaa, ja kiristys tulisi suorittaa ristiin vastakkaisen puolen pultteja/muttereita vuorotellen kiristäen. Jos olet epävarma oikeasta momentista, käytä ennemmin momenttiavainta kuin ylikiristystä.

Momenttiavainta tarvitsee myös jälkikiristykseen, joka tehdään sadan - 200 km ajon jälkeen.

Aluvanteille tarkoitetut hylsyt säästävät alumiinivanteiden pintaa, joten sellaiseenkin kannattaisi investoida.

Ennen kuin laitat ne toiset pyörät säilöön, puhdista ja suojavahaa ne. Muista myös merkitä pyörän paikka autossa, niin että renkaan pyörintäsuunta ei muutu. Tässä vaiheessa on myös hyvä ajatella renkaiden tasaista kulumista, eli vaihtaa etu- ja takarenkaiden paikkaa akselilta toiselle, jollei kulutuspinnassa ole vielä isoa eroa.

Ja muistathan säilyttää renkaan oikein. Ei kosteassa, ei lämpöpatterin vieressä, eikä auringossa. Jos joku renkaista on kauden aikana vaatinut usein ilman täyttöä, kannattaa se viedä rengaskorjaamolle heti renkaanvaihtosesongin mentyä ohitse.

Muistathan myös (pihasta riippuen) tukilevyn tunkin alle, pyöräkiilat, sekä pukin auton alle työskentelyn ajaksi.

comments powered by Disqus