Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Renkaanostoretki Ruotsiin.

Eipä tässä tiedä, ajattelisiko olevansa maanpetturi vai talousajattelija. Kuitenkin päädyin ostamaan ja laitattamaan Lexuksen alle Nokian Hakkapeliitta8 SUV -renkaat. Kuten joskus aikaisemmin kirjoitin, niin ei kannattaisi ajaa Naruskalta Itä-Lapista Länsi-Lappiin Tornioon ja edelleen Haaparannalle, ellei olisi tuolle seutukunnalle muutakin asiaa. Nyt vuorossa oli lapsenlapsosten ketterien haku syyslomalle Naruskalle.

Tarjouspyynnöt Haaparannan rengaskauppaan laittelin noin viikkoa ennen tiedossa ollutta reissua. Varasin ensin vain renkaiden laiton toisille vanteille, mutta keliolosuhteiden oltua ennusteissa talviset, niin muutin tilausta siten, että Hakkakasit laitettiin samantien autooni alle.

Rengaskierros tasapainotettuna ja alle laitettuna kustansi 460 €uroa. Hinnasta on jo vähennettynä Ruotsin arvonlisäveron osuus 25%, kun ostin renkaat firmani autoon. Arvonlisäveron vähentämistä varten tarvitsi esittää vain yritykseni Y-tunnus, jolloin arvonlisävero vähennettiin kassalla.

Onneksi nyt oli mielessäni kirkkaana, että kesärenkaiden vanteissa oli kiinni sovitepalat. Jäin KM-Däckin asennushalliin autoni siirron jälkeen siksi aikaa, että muistutin asentajapoikaa tarkistamaan, tarvitaanko talvivanteisiin sovitepaloja myös. Ja tarvittiin, eli nyt asennus tuli laakista oikein. Kesärenkaat saivat vaihdossa puhtaat muovipussisuojat, eikä vaihto-operaatiossa kaikkineen kulunut aikaa kuin vajava tunti.

Siinä hallissa vaihtosouvia tarkkaillessani huomasin, että en ollut ainoa suomalainen paikalla. Arviolta joka toinen autonomistaja oli tullut samoihin vaihtohommiin Suomesta.

Suomea sujuvasti puhuneen asentajan kanssa keskustelin renkaiden hintapolitiikasta ja siitä, tietääkö hän Ruotsin hintaedulle Suomeen verrattuna syitä. Verot ja myyntikate oli vastaus lyhykäisyydessään. Jotain sellaista Ruotsin eduksi hintaan sisältyy paljonlaisesti, koska lähtökohtaisesti samojahan Nokian renkaita myydään molemmin puolin rajaa.

Ukan Lexus odottaa talvirenkaiden asennusta yhdellä hallin useasta nosturista.
Rengassarja jos toinenkin vaihtui sen tunnin aikana, jonka Ukan auton vaihtotyö asennuksineen kesti.

Hakkakasit ovat nyt pyörineet Lexuksen alla viikon. Ne ovat osoittautumassa yllättävän äänettömiksi ja ohjattavuuden olevan huippuluokkaa. Talvisimmat olosuhteet ovat vielä tietenkin edessä, mutta lumisella ja jäisellä Naruskantiellä Hakkakasit vaikuttivat huippuhyviltä.

Lapin syksytalvi otti hiukan takapakkia. Vajaan kymmenen sentin lumikerros hupeni taivaan tuuliin ja maahan pysyteltyään valaisemassa kaamoksen alkua viikonpäivät. Yöpakkasilla kuitenkin asfaltit muuttuvat petollisiksi mustan jään johdosta, joten talvirenkaiden paikka on nyt auton alla, eikä kaupan hyllyissa tai varastoissa vaihtoaikaa odottelemassa. Kuten tänä aamuna rengasmies Mikkelistä Radio Suomessa totesi, mieluummin vaihto pari viikkoa etuajassa kuin minuuttiakaan liian myöhään...

Keminmaalla viime viikonloppuna pari yönseutua vietettyämme huomasin, että meri-ilmasto muokkaa auton laseihin suorastaan taideteoksia kuurankukkien muodossa. Naruskalla tuommoista ilmiötä näkee äärimmäisen harvoin. Oikein piti kuva näpätä Ilmolan kylässä ennen sitä, kun Eberi sulatteli kaikki lasit puhtaiksi ennen ajoon lähtemistä.

Kuurankukkia Keminmaalla.

Tämä Lapin syystalven kesäisempi jakso tuskin kauaa jatkuu tällaisena, joten talvirattaat saavat pyöriä tämän huushollin autoissa tulevaan kevääseen asti. Hoidelkaapa vaihdot hyvissä ajoin!

comments powered by Disqus