Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Rengastyyppi – luottamus – ajotyyli – vai mikä määrää renkaan valinnan

Ukka ennätti jo analysoida R-kolmosia ansiokkaasti. Minä jatkan kehuja ja analysointia.

Vaihdoin ajokortin moottoripyöräkortista ha-korttiin vuonna 1970 ja siitä lähtien olen testaillut erilaisia renkaita, erityisesti talvirenkaita. Alkuaikoina renkaat olivat mitä vain sai ja mihin oli varaa. Usein uudet renkaat olivat pinnoitettuja ristikudosrenkaita ja vasta myöhemmin vyörenkaat tulivat mukaan edistykselliseksi vaihtoehdoksi. Kesärenkailla ei juuri ollut väliä ja ne ajettiin loppuun sliksiksi asti. Talvirenkaat saivat nastat, joiden ulkonema oli mahtava ja renkaat nastoitettiin paikallisessa rengasliikkeessä. Tekniikan Maailma-lehdestä luimme tietoja uusimmista Tikka-nastoista ja vastaavista uutuuksista. Nastatyypin kun sai valita rengasliikkeessä.

Talvirenkaassa valintani on ollut ’perinteistä lähtien’ aina uusin nastarengas.

Mutta mistä oikein on kyse:

Olen tottunut luottaman nastarenkaan tasaisuuteen, se ei yllätä - mitä nyt muutaman kerran: http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blogit/kantapaan-kautta-opittua-musta-jaa-ja-ajourat-tiessa-bemaritarina-1

http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blogit/miljoonan-kilometrin-kokemuksia-lisaa-mustaa-jaata-renkaat-syyta-vaihtaa

http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blogit/tie-on-kuin-kekkosen-kallo-mutta-ihan-jaata-dot .

Tykkylunta puissa ja sähkölinjoissa SSS Oy harmiksi asti

Koska ennen alla ovat olleet nastarenkaat, luotan niihin edelleenkin. Siis luotan korvieni välissä kokemukseeni perustuen nastarenkaaseen. Ajotyylini on varovainen ja ennakoiva, mutta ajan pitkiä matkoja Varsinais-Suomen leudosta kelistä keskelle maata. Olen asunut vuosikymmenen myös Joensuussa, missä -40 asteen pakkasessa Volvo Amazonilla töihin ajaminen ilman ohjaustehostinta vastasi lähinnä puolen tunnin kuntosalilla käyntiä. Niin jäykkää ratin kääntäminen oli. Olivathan renkaatkin silloin melkein neliskulmaiseksi jäätyneet, joten matkanteko oli aika pomppuilevaa.

Yhden talven ajoin kitkarenkaisella Toyota Corollalla, kun rakensimme Naantalin kylpylän ensimmäistä hotellilaivaa. Silloin en toki huimia kilometrejä kerännyt, kun olin töissä 7 päivää viikossa 6 kuukauden ajan, mutta kitkoilla ajo Turun maisemissa oli ihan OK kokemus. Elettiin viime vuosituhannella talvea 1998 – 99.

Olin miettinyt valmiiksi Nokian Hakkapeliitta 9 nastarenkaita tähän minulle uuteen autooni täksi talveksi, kun Nokian renkailta ehdotettiin ’tulisitko testaamaan R3 uutuus kitkarengasta – siitä tarvitaan kokemuksia’ – ja tässä sitä ollaan R kolmoset alla.

Ajokilometrejä R-kolmosilla on kertynyt lähes 4500km tänä talvena.

Kelit ovat olleet HYVIN vaihtelevia.

Esimerkkinä Suur-Savon sähkön tiedotteesta lainaus:
"Asiakkaamme joutuivat kokemaan harmillisen uuden vuoden 2019 aloituksen sähkönjakelun osalta. Aapeli-niminen lumimyräkkä toi Etelä-Savoon runsaasti lunta ja keliolosuhteet muodostuivat sellaisiksi, että lumi tarttui puihin. Lumikuormatilanne alkoi ja sen kesto oli noin kuusi viikkoa."

SM-kisan avanto Aurajoessa
Kisojen avaus joen yli kuvattuna. Lunta on Turussakin, mutta seuraavana yönä satoi 20 cm lisää

Turussa pidettyjen talviuinnin (avantouinnin) SM-kisojen aikaan sataa pyrytti yli 20 cm uutta lunta yhden yön aikana ja katujenvarsien kaaos oli se mukainen.

Kadunvarren sohjokaaos jo ennen yön lumisadetta

Parkkeerasin autoni väkisin puskemalla ehkä 20 – 30 cm syvyiseen auraussohjoon kadun varrelle ottaakseni kuvia tapahtumasta. Olin juuri aikaisemmin nähnyt hinausauton auttamassa useampaa autoa pois vastaavista penkoista. Mutta hyvinhän se meni. Pääsin pois lumipenkasta ihan nätisti ajamalla.

Luulen tilanteen olleen pahin paikkani menneiden kuukausien aikana.

Kerran olen saanut renkaani luisuun. Olimme tulossa pois Naantalista ja liikenneympyrästä ulos lähtiessämme ehkä 35kmh nopeudella tunsin automme liukuvan pienen nykäyksen sivuluisua. Silloin oli pakkasta -3 ja satoi reilusti vettä hetken ajan. Siis alijäähtynyt vesi jäätyi hetkessä peilipintaiseksi jääksi tien pintaan ja SILLOIN R3-rengas menetti hetkeksi otteen teistä

Muutoin koko 4500 km on mennyt luottamusta kasvattaen ilman yllätysliukumisia.

Renkaan valinta perustuu kitka-nasta –vertailussa pitkälti omaan kokemuskertymään ja sen mukana kasvaneeseen luottamukseen. Tietysti julkinen keskustelu ja painostus varsinkin pääkaupunkiseudulla voivat muuttaa omaa asennetta, mutta pääasiassa mutu-tuntuma ja kokemuskertymä luovat sen luottamuspohjan, jonka perusteella rengastyyppi valitaan.

Oli rohkea veto pyytää meitä kahta vannoutunutta nastarengaskäyttäjää kokeilemaan R3-kitkarengasta. Mutta ehkä juuri meiltä odotetaankin puolueetonta kannanottoa nasta-vai-kitka asetelmaan. On todella suuri työ kääntää meidän päätämme pois nastoista ja JOS kokemuksemme on hyvä, niin ehkä myös korviemme välissä tapahtuu naksaus.

En voi puhua muiden puolesta, mutta omasta puolestani kitkarenkaat ovat toimineet yhtä hyvin kaikissa erilaisissa ajotilanteissa, kuin parhaat käyttämäni nastarenkaat olisivat voineet toimia. Kertaakaan renkaat eivät ole pettäneet luottamustani.

Minun luottamus asteikollani R3 SUV kitkarengas on noussut tasoihin nastarenkaan kanssa, mikä on HYVIN vahva kannanotto yli 45 ajovuoden kokemuksen ja sen ajan muokkaamien ennakkoluulojen vastapainona. Bonuksena päälle saan hiljaiset renkaat - nastat eivät rapise.

Aino ja Nokian renkaiden tiimi: riskinotto ja kitkojen testaamisen ehdottaminen paatuneelle nastarengaskuskille taisi olla hyvinkin riskin arvoinen. Seuraavat talvirenkaani saattavat myös olla kitkat – ainakin jos jatkan nelivetoautolla ajamista.

Suosittelen reilusti muillekin omalta mukavuusalueelta poistumista ja Nokian Hakka R3 –renkaisiin vaihtamista.

Jos ajotyylisi on nätisti sanottuna sporttinen – kiihdyttelet ja jarruttelen tiiviisti koko ajan – silloin kitkarenkaiden ennakoiva ajotyyli ei taida toteutua ja en tiedä olisiko Hakka 9 nastarengas ärhäkämpänä soveltuvampi. Sekin selviäisi Rkolmosia kokeilemalla.

Hakkapeliitta R3 SUV kitkarengas pitää erinomaisesti jäälläkin

 

 

comments powered by Disqus