Rengasratsian paikka

Olemme syyskuun lopulla, ja eteläisessä Suomessa on vielä pitkä aika talvirengaskauteen. Edessä on syksy sateineen, ja märkään tienpintaan omat haasteensa lisää kylmyys sekä puiden lehdet. Tämän pitäisi olla selvää jokaiselle autoilijalle. Ja tästä syystä rengasliikkeet markkinoivat uusia kesärenkaita juuri nyt. Eikä siis siksi, että haluavat vanhat varastot pois ennen talvirengassesonkia.

No, luulisi siis, että kaduilla sekä teillä liikkuvissa autoissa olisi asiat kunnossa, ja renkaissa kulutuspintaa jäljellä sitä turvarajaa eli minimiä enemmän. Mutta ei.

Havahduin karmeaan todellisuuteen viime viikolla. Satuin nimittäin vilkaisemaan naapurikaistalla liikennevaloissa seisovan auton renkaita, Parin sentin leveydeltä kulutuspinnan reunassa oli jo renkaan vyöt näkyvissä! Rengas oli siis hengenvaarallinen! Kun kulutuspinta on käytetty alle minimiin, ja vyökudokset tulevat esiin, on seuraavana vaiheena renkaan rikkoutuminen. Ja se tulee sitten hyvin nopeasti. Lisäksi siihen liittyy usein jonkinasteinen räjähdys, kun paine katoaa syntyneestä reijästä vauhdilla, ja seuraavaksi lentelee renkaankappaleita ympäristöön. Lopuksi saattaa se autokin ajautua aivan muualle kuin menosuuntaan, etenkin jos kyse on eturenkaasta kuten tässä oli.

Kaikkein karmivin ajatus tuossa oli se, että kyseisellä renkaalla ei ajo jatkuisi talvirengasaikaan saakka. Lopullinen tuho tulisi jo ennen sitä, jos autolla ajettaisiin normaalisti. Ja en halua edes kuvitella, miltä jälki näyttäisi maantienopeuksissa.

Vilaiskaapa nyt siis niiden renkaiden kulutuspintaa, eikä haittaa, vaikka tekisitte sen myös vaimon, lasten, naapurin ja työkaverinkin auton kohdalla. Kyse kun on meidän kaikkien liikenneturvallisuudestamme.

PS Otsikkokuva ei ole kirjoitukseni rengas, vaan kuvavarastostani napattu kuva toisesta renkaasta. Siinä näkyy hyvin esille tulleet vyökudokset kun kulutuspinta on loppunut. Itse asiassa kuvassa erottaa myös kulutuspinnan ja vöiden välissä olevan, nopeasti kuluvan erilaisen kumipinnan.

comments powered by Disqus