Rengaspainemittarit testissä

Testikuljettaja Pasin blogi-kuvan innoittamana lähdin hankkimaan omaa rengaspainemittaria, koska oli tullut aika tarkistaa Hakkapeliittojen painetaso. Tuli vissiin ostettua maanantaikappale koska mittaus antoi joka kerta eri tuloksen ja paine-ero renkaiden valillä oli suurimmillaan baari. Joten menin takaisin liikkeeseen ja ostin kaikki mallit mitä hyllystä löytyi (kaikki yhteensä 65 euron hintaan). Kuvan mittarit nro 3 ja 4 on paristokäyttöisiä digitaalimittareita. Liikkeen myyjä kehotti minua hankkimaan ainoastaan mekaanisen mittarin ja eräs asiakas joka asioi siellä suositteli ainoastaan digitaalista rengaspainemittaria.

Kotkan Vianorin tarkastuslomakkeessa oli merkitty kaikilla renkailla 2,2 baria. Lämpötila oli mittaushetkellä +1 astetta C:ta (pilvipoutaa (kylmät renkkat)) Mikä oli sitten tulos:

  • Mittari 1: antoi arvot 2,4, 2,5, 2,6 ja 2,9
  • Mittari 2: antoi 1,9, 2,3, 2,6 ja 2,8
  • Mittari 3:n tulos oli 2,2, 2,2, 2,2 ja 2,2 baria
  • Mittari 4: ei antanut tulosta, 1,9, ei antanut tulosta ja 2,1
  • Mittari 5 (perinteinen tikkumittari): antoi lukemat 2,2, 2,2, 2,2 ja 2,2


 

Johtopäätös

. Oma mittari saattaa antaa hyvin epävarmoja lukuja aivan kuten huoltamoliikkeidenkin mittaristot. Mekaanisista mittareista se perinteinen tikkumittari voitti testin helppokäyttöisyydellään ja varmuudellaan. Digitaalinen voittaja nro 3 oli myös erittäin helppokäyttöinen ja varma (ainut miinus oli, että mittari ei mahtunut mukana tulleeseen suojapussiin). Kovalla pakkasella tulen siis pitämään matkassa mukana tikkumittarin ja silloin kun sää pysyy plussan puolella digimittari nro 3 (jonka nimeä ei voi mainita tässä blogissa hehehe).

Sanasto

: Rengaspainemittarikynä, rintataskumalli (5). Analoginen rengaspainemittari (1 ja 2). Digitaalinen painemittari (3 ja 4). Rengaspainemittari reset-painikkeella (2). Ilmanpainemittari (kaikki).

Lue myös: "

Ilmanpainemittaritestin jatko-osa

"

 

 

comments powered by Disqus