Rengaspaineet ja nastarenkaat - tarkastakaa paineenne!

Kuten viime postauksessani totesin, oli tyttöystävän Mégane epäilyttävän liukas viime viikonlopun reissulla Nummelaan ja takaisin. Ongelma oli selvästi joko renkaissa tai liian "ohjautuvissa" ABS-jarruissa. Koska ABS:ien viat (tai eksoottiset säädöt) ilmenevät astetta selvemmin, otin renkaat tarkempaan syyniin.

Itse renkaat olivat ulkoisesti vielä oikein mallikkaassa kunnossa, noin vuoden ikäisen näköiset. Nastat olivat kaikki tallella eikä kulutuspintakaan näyttänyt huonolta. Syyn täytyi siis löytyä muualta.

Reissu läheiselle ABC-asemalle paljasti, mistä mättää. Ohjekirja suositteli eturenkaisiin ajosta ja kuormauksesta riippuen 2,0-2,4 baria ja taakse 2,0 baria kautta linjan. Ihmetys oli siis melkoinen, kun kustakin renkaasta löytyi hädin tuskin 1,5 baria! Ei ihme, että oli hieman liukas olo...

Syitä tuollaiseen vajeeseen ei ollut vaikea keksiä:
- renkaat asennettiin ja paineet mitattiin poikkeuksellisen lämpimissä olosuhteissa (marraskuun loppu oli todella lämmin vuodenaikaan nähden) ja renkaat oli vain hetki ennen asennusta tuotu ulos lämpimästä sisävarastosta, eli ilmanpaine lämpimissä renkaissa oli suurehko ilmamäärään nähden
- eilinen taas oli varsin kylmä päivä eli se sama syksyllä ollut ilmamäärä on kylmetessään kutistunut huomattavasti pienempään tilaan, jolloin paine on pienempi
- rengaspaineita ei ollut tarkastettu asennuksen jälkeen

Oppina tästä tarinasta siis se, että rengaspaineita kannattaa seurata usein, etenkin suurten lämpötilamuutosten jälkeen.

Nyt siis kaikki mittari kauniiseen (tai karskinkomeaan) käteen ja rengaspaineita tutkimaan!
comments powered by Disqus