Rengasmelu puntarissa, osa 1

Automerkkivaihdon yhteydessä olen kiinnittänyt huomioni auton sisällä olevaan melutasoon.

M-B Sprintterissä (vuosimalli 2000) oli sen verran melua tuottavaa peltipintaa, että pidin aina korvatulpat korvissa työmatkoilla (Kotka-Helsinki-Kotka). Näin toimimalla olin virkeämpi liikenteessä, eikä myöskään pidemmät työmatkat tuottaneet suurta väsymystä (kuten esim. Pietarsaareen tai Ouluun). Sprintterin äänitasoa saatiin myös madallettua tuntuvasti hankkimalla Hakkapeliitta kitkarenkaat + lisäeristystä asentamalla ohjaamoon. Istuin Sprintterissä reilut 270000 km.

Pakettiauton jälkeen päätin siis hankkia käytetyn loistomersun, koska tuntui siltä, että uusissa autoissa sisämelu on korkeampi kuin vanhoissa. Saattaa se johtua sisustuksen materiaalivalinnoissa halvempaan suuntaan nyt kun on lisätty niin paljon uusia elektroniikkavempeleitä. Koeajossa oli myös muita automerkkejä, pikkuautoista kookkaisiin citymaastureihin.

Mittaus tehtiin ihan tavallisella asiointiajoilla Kotka-Karhulan alueella. Ajoin sekä karkealla että paljaalla asfalttiuralla, ja urien sileämmällä ulkopuolella. Mittalaitteena on käytetty iTunesista ostettua iPad-appsi huimaan yhden euron hintaan ja tässä on nyt ensimmäiset testitulokset:

Mercedes-Benz C320 (neliveto, automaattivaihteisto) 2003, Nokian Hakkapeliitta 7, nastoilla 2012.

Melutaso nopeuksilla 0-60 km/t

oli keskimäärin 56 - 68 dB. 

Melutaso nopeuksilla 61 - 100 km/t

oli keskimäärin 65 - 79 dB (melupiikit 89 dB).

Mittausohjelma antoi arvon "normaali melutaso autossa" näistä ajoista.

 

 

comments powered by Disqus