Rengasmelu puntarissa, johtopäätökset

Melu auton sisällä syntyy eri tekijöistä ja vaikka yleisesti syytetään renkaita metelistä, asia ei välttämättä ole näin yksiselitteinen. Mitkä ovat sitten melun lähteet?

1)

Karkeaa tienpintaa pidän ykkössyyllisenä. Suomen asfalttipinnat tehdään karkeaksi koska päällyste kestää paremmin kulutusta mm. nastarenkaista ja aurauskalustosta.

2)

Autoalustan ja korin materiaalivalinnat ja rakenne voi myös vaikuttaa paljon sisätilan äänitasoon. Mitä järeämpi tekniikka sitä hiljaisempi kyyti. Ruotsissa Toyota esimerkiksi joutui muuttamaan Avensiksen pyöräripustusratkaisut valitustulvan takia (valitettiin liian kovasta melusta).

Hakkapeliitta 7, 205/50 R16 nastoilla

(auto M-B C320): Melutaso nopeuksilla 0-60 km/t oli keskimäärin 56 - 68 dB(A). Melutaso nopeuksilla 61 - 100 km/t oli keskimäärin 65 - 79 dB(A) (melupiikit 89 dB(A)).

Continental ContiViking Contact 5, 205/60 R16 kitkarenkaat

(auto Audi A4): Melutaso nopeuksilla 0-60 km/t oli keskimäärin 48 - 65 dB(A). Melutaso nopeuksilla 61 - 100 km/t oli keskimäärin 55 - 74 dB(A) (melupiikit 79 dB(A)).

Hakkapeliitta 7, 205/60 R16 nastoilla

(auto Audi A4): Melutaso nopeuksilla 0-60 km/t oli keskimäärin 45 - 67 dB(A). Melutaso nopeuksilla 61 - 100 km/t oli keskimäärin 59 - 76 dB(A) (melupiikit 80 dB(A)).

Johtopäätökset

: Jos rengasmerkki on valmistettu Pohjoismaiden olosuhteita silmällä pitäen, ei voi mielestäni puhua rengasmelusta. Kysymyksessä on pikemminkin auton tuottamasta melusta. Miten ääni auton sisällä koetaan on yksilöllistä. Se minkä toiset kokevat autossa meluisaksi saattavat toiset kokea hiljaiseksi. Audissa Nokian nastarenkaat olivat Continental-kitkoja paljon hiljaisemmat! Yli kolmen desibelin ero tuntuu, ihan oikeasti! Kallein auto ei välttämättä ole hiljaisin.

Lue myös: "Talvirengasmelutestin päätöskirjoitus" (klikkaa linkkiä).

 

 

comments powered by Disqus