Kirjoittaja Arto Sievinen
Auto: Mercedes-Benz E-Coupe
Renkaat: Hakkapeliitta 8
Sijainti: Helsinki
Uusimmat blogijulkaisut

Rengaskierrätys vol. 2.0

Elokuun viimeinen viikonloppu alkamassa, eikä kukaan puhu enää kesästä. Kauhunsekaisin tuntein odotan, milloin kotimaiset marjat alkavat maistumaan siltä, että olisi aika lopettaa niiden syöminen tai siirtyä ulkomaisiin.

Verrattain yhtä kauhunsekaisen tilanteen koin vuorokausi taaksepäin. Sinisten Hakkojen taivallusta oli jatkunut 30´274 kilometrin verran kun Mercedeksen ajotietokone vihjaisi, ettei kaikki ole aivan kunnossa rengaspainepuolella. Yöllisten tutkimusten jälkeen Shell:in pihassa pystyin toteamaan vasemman takarenkaan menettäneen puolet paineistuksestaan ja kuuloaistini vahvisti, että sama meno jatkui.

Vararenkaan turvin taivallusta jatkui rengasliikkeiden aukeamiseen asti, mutta samalla avautui kätevästi tilaisuus suorittaa kesäsesongin toinen rengaskierrätys renkaille.
 

(Vasemmalla puolella auton takaosassa ja oikealla etuosassa matkustanut rengas.)


 

Ensimmäisen rengaskierrätyksenHakka Blue

:t saivat kokea kesäkuun puolessa välissä kelien ollessa hyvin samankaltaiset kuin nyt ja ajokilometrien näyttäessä 13´012 kilometrin lukemaa. Tästä ajankohdasta on nyt vierähtänyt ajallisesti 2,5 kuukautta ja kilometrejä renkaat ovat nähneet välissä 17´492. Ottaen huomioon rengasvalmistajan suosituksen suorittaa rengaskierrätys noin suunnilleen 8´000 kilometrin kohdalla, voinen todeta omaavani selkeästi paremman tarkkuuden verrattuna Valtionvarainministeriön ennusteisiin koskien talouden tunnuslukuja.
 

(Selkeää kulumaa havaittavissa sitten ensimmäisen kierrätyksen.)


 

Rengaskierrätyksen yhteydessä oli helppo ja otollinen tilaisuus silmämääräisesti tutkailla renkaiden kulumaa. Selkeästi on havaittavissa, että tämä rengassarja on nähnyt maailmaa, tosin aika kapealla sektorilla, mutta matka jatkuu. Ainakaan itse en koe vielä tarvetta vaihtaa rengassarjaa, vaikka sadekelit jatkuvat ja tällöin renkailta vaaditaan enemmän kuin kuivalla kelillä.

Matka jatkuu.
 
 
 

comments powered by Disqus