Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Reikä tiessä, kenen etu?

Maantiessä olevaan epätasaisuuteen jollain lailla tottuu, kun asustelee soratien vaikutuspiirissä. Suotuisissa olosuhteissa saattaa sorapintainen tie pysytellä viikkotolkkuja erinomaisessa kunnossa. Tämä koskee sekä talvea että kesää.

Kesäisen sulan tai sulamassa olevan soratien pahimmat rikkojat ovat vesisade ja siihen liittyvä raskaampi liikenne. Soratie "reikiintyy" muutamassa tunnissa, jos sade kerää siihen lätäköitä. Autojen renkaiden ajaessa lätäkön yli lentää vesi lätäköstä ja vie mennessään pinta-ainesta, joka on savipitoista sideainesoraa. Kun tällainen reikä on syntynyt, niin pikkuautollakin reikää tulee syventäneeksi, jos ajaa renkaan monttuun. Vaistomaisesti reikä pyritään kiertämään, mutta joskus niitä on muodostunut koko ajoradan leveydeltä niin, ettei väistämään pysty. Eikäpä vastaantulijan puolelle ole aina terveellistä edes mennä väistelemään.

Soratien reikien "hyvä" ominaisuus on sen loivareunaisempi muoto verrattuna asfalttitiehen syntyneeseen pintavaurioreikään. Soratien reikä rasittaa sekin rengasta, mutta kovemmalla niissä ovat iskunvaimentimet, joiden säästäminen pakottaa reikiä kiertämään tai hiljentämään vauhdit pahoissa paikoissa minimiin.

Soratien reiät korjaantuvat vain lanaamalla. Soratietä voidaan varjella menemästä huonoon kuntoon asettamalla tielle hankalina aikoina painorajoituksia, kuten keväisin ilmeisesti kaikkialla tapahtuu. Naruskantielläkin on kelirikkomerkki ja painorajoitusmerkki sen lisänä tuttu. Kahdentoista tonnin painorajoitus sulkee kuorma-autot pois tien käyttäjistä, jos merkkiä noudatetaan. Ja pääsääntöisesti niin on.

Naruskantien ajankohtainen liikennemerkki toukokuulla.​
Naruskantien ajankohtainen liikennemerkki toukokuulla.​

Viime viikonlopun aikana tuli Ukan ajeltua Keski-Suomessa. Siellä ei pääväyliä ajellessa soratietä pitkin tarvitse ajella. Kuitenkin esimerkiksi Jyväskylästä Mikkeliin ajaessani sain väistellä asfalttitien pahoja reikiä, jotka siellä oli merkitty liikennenmerkein. Reikävaroitukset olivat pisimmillään osoitettu lisäkilvellä olevan mitaltaan 40 kilometriä. Tämä ei mene jakeluuni. Asfalttireikään ajaminen on iso riski renkaalle, eikä sellaisella varoitetulla tieosuudella ole mahdollista ainakaan ELY-keskusta rengasrikon korvausvaateella lähestyä. Tai vaikka lähestysikin, niin tuskin sieltä maksettaisiin.

Onko tällainen teiden kunnossapito arkipäivää jo nyt useassakin paikassa? Entäs sitten, kun uusi hallitus saa värkätyksi kymmenen miljardin leikkauslistansa, jotka tuskin lisäävät tiemäärärahoja? Peruskorjauksen lykkääminen säästää rahaa tänään, mutta loppulasku kasvaa huimasti, jos tie ennen lopullista korjausta päästetään anhittomaan kuntoon. Summia en muista, mutta isot olivat eri ajankohtina suoritettujen korjaustoimenpiteiden lopulliset hinnat, joita Ylen tv-uutisissa hiljattain veronmaksajille esiteltiin uutisen muodossa.

Soratien reikä mallia touko 2015 Naruskantiellä.​
Soratien reikä mallia touko 2015 Naruskantiellä.​

Täällä pohjoisessa talven ja kevään aikana asfaltille syntyneitä reikiä ainakin yritetään saada säälliseen kuntoon paikkaamalla. Välttämättä paikatut reiät eivät pysy renkaita rasittamattomassa kunnossa koko kesää, mutta perempi sekin on kuin savolaisten malli, jolla reiästä vain varoitellaan ja mahdollisesti jätetään silleen korjaamatta. Tiekohtaiset erot ovat siis ilmeisiä.

Salla-Savukoski maantien reiät ensiavun jälkeen toukokuussa 2015.​
Salla-Savukoski maantien reiät ensiavun jälkeen toukokuussa 2015.​

Ukka odottelee omaan autoon vielä kesärenkaiden vaihtoa. Se alkaisi olemaan ajankohtainen, mutta luvatut renkaat eivät vielä ole Kemijärven Vianorille saapuneet. Nokian kitkat soveltuvat hyvin näihin rospuutto-olosuhteisiin ja ne mahtavat olla kesärenkaita kestävämpää laatua, jos vängällä joutuu routareikään varsinkin asfaltilla täräyttämään.

Kesäksi ovat kelit pikuhiljaa muuttumassa Lapissakin. Tästä osoituksena eilisen 19.5.2015 lämpöennätys Suomessa, joka kirjattiin Savukoskella tuossa kivenheiton päässä, 65 kilometriä. Ukan mittarissakin käväisi 16,4 astetta, kun Savukoskella mitattiin  jo 17,3 astetta. Se enteillee kesää se...

comments powered by Disqus