Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Rahat loppu, maali loppu? Vai molemmat?

Ukka olisi tänään melkein lentänyt persiilleen, jos en valmiiksi olisi istunut Lexuksen kuskinpenkillä Sallan Kelloseljässä ajellessani. Ensin ajattelin nähneeni näkyjä maantiessä, mutta sitten oli pakko alkaa uskomaan omia silmiäni.

Maantiellä oli kesän kunniaksi käynyt maantien maalarimestari, mutta mitä ilmeisimmin uusin säästöohjein. Ne säästämiset olivat nimittäin näkyvissä keltaisissa sulkuviivoissa, joita oli korjailtu hiukan sieltä ja täältä, eli ilmeisesti vain kuluneimmilta kohdiltaan.

Hohhoijjaa arvelin ittekseni, kun ajattelin asioita. Maantiemme alkavat jo muutenkin muistuttaa tilkkutäkkejä kaiken maailman paikkauskorjauksilla urapaikkauksineen sun muineen. Tienpitäjä varmaankin tekee isot säästöt korjaamalla tiestä vain pakollisen paikan, joten kohta meillä on isoja rahakasoja maanteittemme laidoilla?

Ei mene jakeluuni. Tästä ei tule mieleen kuin hölmöläisten maton leikkaaminen toisesta päästä ja liittelemällä pätkää maton toiseen päähän. Tämän maalisäästötempun täytynee löytyä Sipilän hallitusohjelmasta, koska ainakaan itse en aikaisemmin muista tämmöistä maalaustoimintaa maantieltä tavanneeni. Kännykkäkamerani tallensi asian kuvina, mutta ei niin kovin selkeinä kertomastani asiasta, mutta toivottavasti kuvat todistavat kirjoitukseni. Mistään helleauringonpistoksesta ei Sallassa kyse voi olla, koska täällä eivät mittarit tänään ole viittätoista astetta korkeammalle nousseet, kuten eivät eilenkään etelän hellepäivänä.

Vaaleankeltaista vanhaa ja tummempaa uutta sulkuviivaa...​
Vaaleankeltaista vanhaa ja tummempaa uutta sulkuviivaa...​
Ja uusi sulkuviiva muuttuu kesken kaarteen taas vanhaksi...​
Ja uusi sulkuviiva muuttuu kesken kaarteen taas vanhaksi...​

Olen joskus aikaisemmin kirjoittanut tänne Kelloselän ja Savukosken välisestä tieosuudesta, joka on 60 kilometriä pitkä asfalttitiepätkä. Sillä tiellä ei koskaan muuta viivoitusta maalattuna ole ollutkaan kuin reunaviivat molemmin puolin. Ne viivat ovat hiljalleen häipymässä kokonaan kulutuksena ilmaan, mutta tänäkään vuonna ei noita viivoja ilmeisesti petrata, kun koneet olivat kantatien parsimisen jälkeen lähteneet paikkamaaluksia tekemään muille maille vierahille.

Ei taida kannattaa Ukan tehdä aloitetta, että Savukoskentie viivoitettaisiin myös keskiviivalla, koska kaikki autoilijat eivät osaa ajoneuvon paikkaa ajoradalla ilman viivoitusta hahmottaa, vaan varsinkin kaarteissa seikkailevat vastaan tulevien kaistalla.

Keskiviivaton Savukoskentie, muutama suora, mutta mutkaa enimmäkseen.​
Keskiviivaton Savukoskentie, muutama suora, mutta mutkaa enimmäkseen.​

Meillä on Suomessa pitkä ja kivinen tie edesä, jos meillä puuttuvat miljardit tällä edellä kerrotulla tavalla maanteiltämme kerätään. Meille on vääjäämättä käymässä niin, että korjausvelka tosiasiassa kasvaa kasvamistaan näillä parsimistoimenpiteillä. Poliitikot ovat ainoita, jotka voivat tämän hulluttelun lopettaa...

comments powered by Disqus