Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

R3 SUV: revanssin paikka

Viimeksi kun pääsin koeajamaan ärräkolmosia, ei kohdalle osunut kuin sulaa ja lumikeliä. Tällä kertaa onnistuin rengastestaajana paremmin, ja keliksi valikoitui todella liukastakin,

Liikennesää oli nastoillekin haastava, ja alla oli kuitenkin kohtuullisen painava seitsemänpaikkainen katumaasturi. Ensivaikutelma oli se, mitä kitkoilta odotinkin. Se nastojen varmuus, johon olin tottunut, oli nyt ohuempi. Kadunkulmat piti ottaa nastarenkaallista rauhallisemmin. Tosin mitalin toisena puolena oli hiljaisuus sekä mukavuus. Seikkoja, jotka olivat mielestäni riittävän hyvin kunnossa parhaissa nastarenkaissakin.

Mielipide kuitenkin muuttui liikenteessä. Olin ehkä tottunut turhankin hyvään nastalliseen menoon. Mutta kun naapuriautoista kuului epätoivoista nastojen raapimista, ilman pitoa, siinä missä itse pääsin kitkoilla eteenpäin eleettömän varmasti, aloin jo uskoa kitkoihin. Nuo tiukat käännökset voisi ottaa hieman rauhallisemminkin, ja etenkin kun autossa on ajovakauden hallinta korjaamassa pientä lipsumista sekä varoittamassa kuljettajaa erittäin vaikeasta kelistä. Silti meno olisi vakaampaa kuin huonoilla nastarenkailla. Puhumattakaan mukavuusseikoista, mukaan lukien se, että kitkoilla voisi ajaa jo aiemmin syksyllä, ja kauemmin keväällä

Viimeisen kokeilun jälkeen olen jo minäkin jääräpää pakotettu myöntämään, että nelivetoautoon voisin valita hyvät kitkat. Ja ainakin huonojen nastarenkaiden tilalle,

comments powered by Disqus