Pyöräpulttien kireystarkastus

Tänään oli tarkastusvuorossa alumiinivanteiden jälkikiristys. Olin kyllä tehnyt sitä käsituntumalla sadan kilometrin matkan jälkeen renkaiden vaihtamisesta. Ilman momenttiavainta on olemassa riski, että pultteja kiristetään liikaa. Tästä syystä päätin vertailla Kotkan Vianorin momenttiavainta lattajousella sekä omaani kierrejousella. Asetusarvossa jouset näissä kiristystyökaluissa naksahtaa ja samalla kiristysvoima romahtaa. C-Mersun alumiinivanteille käytetään 100-120 Nm (hyvin yleinen rasitusluokka (katso autosi käsikirjasta oikeat arvot)). HUOMIO! Kiristysmomenttisuositukset on laskettu puhtaille pulteille. Rasvaisten osien kohdalla momenttisuositukset eivät ole käyttökelpoisia.

Naksahtavssa momenttiavaimessa on tärkeää, että kiristysliike tapahtuu hitaasti ja tasaisesti. Äkillisellä kiristyksellä saattaa syntyä virheellinen lopputulos (jopa 4 Nm:n ero tasaisesta vedosta) suuntaan tai toiseen.

Vaikkakin suurin osa autotarvikeliikkeiden momenttiavaimia myydään tehtaan kalibrointitodistuksella, saattaa tiedot poiketa todellisista arvoista jopa 10 %:a. Tämä tarkoittaa käytännössä, että pahimmassa tapauksessa auton vanteiden kiristys jää liian löysälle.

Kotkan Vianorin pojat olivat sitä mieltä, että momenttiavaimen hankinnassa pitäisi olla laatutietoinen eikä pihistellä. He muistuttivat minua myös, että on tärkeä löysätä kierrejousella varusteltua avainta rasituksesta heti käyttön jälkeen (metalli väsyy jos kireys jää päälle).

 

 

comments powered by Disqus