Pyörän laakeri – vasta Sampsa ammattimiehenä totesi siinä vikaa

Laakeri tuo minulle mieleen lähinnä kuula – tai rullalaakerin, joita tulee vaihdettua varsin usein vaikkapa ruohonleikkurin terän akselille. Pieni siisti paketti. Volvo 850  etupyörän laakeri  on iso murikka.

Oli terveellistä pyytää huollossa jättämään Volvon vaihdettu laakeri autoon, jotta voin tutkia sitä jälkikäteen. Ei se mikään laakeri ole, vaan akselin päähän tuleva kokonainen koneenelin, jonka yhtenä osana laakeri on. Painoakin on  kilokaupalla.

renkaan puolelta näkyvät jarrulevyn ja vanteen kiinnityspulttien reiät sekä koko paketin suuri paksuus.

Tutkaillessani laakeria pidin kiinni vanteen keskitysholkista toisella kädellä ja paketin rungosta toisella kädellä. Sain laakerin saumakohtaan yllättävän suuren liikkeen aikaiseksi. Liikkeen kun siirtäisi renkaan ulkokehälle, niin johonkin suuntaan vertailupiste siirtyisi monta milliä. Miksiköhän tätä ei saada näkymään normaalissa tarkastuksessa?

Kun puolestaan pyöritin laakerin keskiötä ja nitkutin edestakaisin, laakeri piti hyvin kuivaa kitinää. Jotain oli rikki laakerissa ja tuskin mitään voiteluainetta tallella. Puhdistaessani laakeripakettia, huomasin vielä yhden lisä ongelman : vesi pääsee laakerin sisälle. Kaikki tiivisteet ovat loppuun kuluneet. Laakerin voitelu on huonontunut ja sen lisäksi vesi pääsee laakerin sisälle, niin johonkin tulee korroosiota ja se rikkoo laakeripintoja lisää.

18 vuotta on näköjään ollut ’vuosi liikaa’ laakerille. – Mitä lie toiselle etulaakerille kuuluu??

Ja miten syy-yhteys nyt meneekään laakerin rikkoutumisen, renkaan kulumisen, osien hajoamisen jne suhteen. Mitkä asiat ovat seurausta laakerin simahtamisesta.. Renkaan laakerilla lienee iso merkitys ”jotain vikaa renkaassa” – tässä tapauksessa.

(Keskusautohallin huoltomies Sampsan vinkki: kun akseli on ilmassa pyöritä rengasta ja kokeile kädelläsi jousesta tunnetko rahinan – tai kuuntele metallitangon avulla jousesta kuuluuko laakerista epätavallista ääntä. )

comments powered by Disqus