Kirjoittaja Eija Mustonen
Uusimmat blogijulkaisut

PPP - sehän tarkoittanee...?

Hei!

Se on kuulkaas perjantai eli päivistä parhain. Viime aikoina on ollut monenlaista haipakkaa, ettei ole ehtinyt sanomaan kuuluisaa kissaakaan. Nyt on pieni hetki aikaa, joten päätin vihdoin käyttää sen pakkasvaikutteisiin pikku pohdintoihin :).

Pakkasukko on paukkunut paljon - minusta jo aivan riittämiin tälle talvelle. Kaikki tuntuu jäätyvän ja toimivan niin paljon kankeammin kuin n o r m a a l i l l a talvisäällä. On ihan järkyttävää, mihin kaikkeen liian kylmä sää vaikuttaakaan. Muun muassa ilmanlaatu on huono, suorastaan superhuono, lämmitykset ovat kovilla ja mahdolliset talojen tulisijat hehkuvat lähes ylikuumina ihmisten hamutessa lisälämpöä kämppiinsä. Autoja täytyy ulkoiluttaa ja ajaa ylimääräisiä mutkia, etteivät useat käynnistykset ja lyhyet ajomatkat purkaisi akkuja. Myönnän, että olen tuntenut sääliä kumijalkaamme kohtaan, koska poloisen täytyy kerta toisensa jälkeen käynnistyä urheasti ja kuskata meitä rientoihimme. Lämmitäkin pitäisi nopeasti, että vilukissat tarkenisivat toppavaatteissaan kyydissä istua. Voi toista - kovat ovat vaatimukset :(.

Mannerilmasto aiheuttaa kieltämättä eri asioihin useita vaatimuksia, joita eivät tähän ilmastoon tottumattomat tule välttämättä ajattelemaankaan. Malesialainen tuttavamme muutti tänne Oulun seudulle ja voin kertoa, että olemme ystäviemme kanssa saaneet neuvoa häntä asiassa kuin asiassa. Toki se on ihan luonnollistakin, mutta en minä osannut ajatella, että hänelle pitäisi erikseen perustella sitä, miksi autossa pitää käyttää talvella erilaisia renkaita kuin kesällä ja miksi autoa pitää esilämmittää ennen käynnistämistä. Tuttua juttua meille, opin paikka hänelle. Ystäviemme mukaan myös jääskrapankäyttökurssi tuli tarpeeseen :).

Testikuljettajan pestini aikana on tullut tavallista enemmän kiinnitettyä huomiota esimerkiksi auton käyttäytymiseen, turvallisuuteen, muiden (ja itsenikin) liikennekäyttäytymiseen ja tietysti renkasiin. Monia asioita on noussut mieleen, ja tällä hetkellä pohdintana esimerkiksi on, miten pakkanen vaikuttaa kumiin. Kuinka paljon kovempi rengas on 30 asteen pakkasessa kuin -5:n kelissä? Onko siinä eroa? Ovatko renkaat oikeasti kovemmat pakkasessa vai tuntuuko siltä vain siksi, että koko auto toimii jähmeämmin? Mitä kumiseokselle tapahtuu suurissa lämpötilavaihteluissa? Tälläkin viikolla oli ensin -32 astetta, seuraavana päivänä -5 ja sitten seuraavana painuttiin jälleen -30 asteen hujaikoille. Entä sitten, kun vaihdellaan plus- ja miinusasteiden välillä? Miten näitä kaikkia vaihteluita otetaan tuotekehityksessä huomioon? Miten lämpötilavaihtelut testataan? Hajottaako pakkanen renkaita?

Pieniä pähkinöitä purtavana :)

-E

comments powered by Disqus