Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Porrastettaisiinko talvinopeusrajoituksia...

Meissä autoilijoissa näyttäisi olevan aina silloin tällöin yksilöitä, joilla ei ole tapana sovittaa ajonopeutta olosuhteiden mukaisiksi. Joillakin meistä on esimerkiksi tarve ja tapa käyttää tielle asetettua suurinta sallittua ajonopeutta, kun se on tien laitaan liikennemerkillä merkitty ja osoitettu. Tieliikennelain kaikki pykälät eivät ole kaikille tarttuneet ajotottumuksiin.

Tämä tulee mieleeni lähes joka kevät, kun Suomessa tulevat käyttöön kesänopeusrajoitukset talvinopeusrajoitusten jälkeen. Jossain päin Suomea nopeusrajoitusten vaihtaminen onnistuu tapahtumaan liikenneolosuhteiden mukaisesti kohdalleen, mutta pohjoisessa osassa Suomea asuvana ja ajelevana en muista, että niin olisi tapahtunut juuri koskaan. Tämä kevät ei tuo poikkeusta, vaan Lapissakin satasen laput on paljastettu näkösälle kahdeksankymppisten tilalle, vaikka olosuhteet ovat jotain aivan muuta kuin kesäiset. Tilanne on kuin kellon kääntämisessä: siirrytään nuin vain kesäaikaan, vaikka ympäröivä maailma on jotain aivan muuta, eli talvisinta talvea.

Naruskantie aprillipäivänä 2016...

Ajatusteni ja kirjoitusteni tueksi pyrin yleensä liittämään valokuvia. Edellä kirjoittamaani ei ulkona ole vaikeaa talvista valokuvaa näpätä, koska käännänpä päätä tai kameraa mihin tahansa, niin kesää ei tallennu kuvaan. Talvea niinkin.

Mihin aurinko ei paistamaan pääse, ei ajoratakaan vielä ole sulamassa...

Olisin taipuvainen laittamaan talvinopeusrajoituksille porrastuksen etelästä pohjoiseen. Kesänopeusrajoituksiin ei pitäisi siirtyä mielestäni kalenterin mukaisesti, vaan olosuhteita ja sääennusteita vertailemalla ja ennakoimalla. Ymmärrettävämpää ainakin minulle olisi, jos kesänopeusrajoitukset astuilisivat voimaan lähempänä sitä ajankohtaa, kun vakavasti harkitaan vaihtaa talvirenkaat kesärenkaisiin.

Napapiiri on aika luonnollinen raja olosuhteille niin talven kuin kesänkin tulemiselle Suomessa. Eteläisimmän Suomen ja Lapin olosuhteilla on vuodesta riippumatta vähintään kuukauden ero niin syksytalvella kuin keväälläkin. Monena vuonna ero on ajallisesti pidempikin. Harvoin lyhyempi.

Huomaan tämän eron omassa matkailualan yrityksessänikin, koska toistuvasti tänne Naruskalle esimerkiksi näin huhtikuussa tulevat ihmiset arvelevat, että ei siellä pohjooisessa varmaankaan enää pääse hiihtämään ja jäälle pilkille, kun kotipihassa jo valkovuokot pyrkivät kukkaan.

Kesäaikaan kelloissa siirtymisessä ymmärrän, ettei Suomessa voi olla pohjois-etelä -suuntaista aikavyöhykettä, mutta nopeusrajoituksissa mielestäni voisi. Huhtikuu on Lapissa talvikuukausi, jolloin keliolosuhteet vähemmän liikennöidyillä sorapohjaisilla teillä ovat kuvien mukaisesti talviset. Ja jos ovat muuttumassa keväisemmiksi, niin kelirikkotielläkin on tarvetta talvirenkaalle. Asfalttiteiden pinnat ehtivät aurinkopaisteisina lämpiminä päivinä sulamaan ja kuivamaankin, mutta eivät kaikkialla. Selkeinä öinä on poikkeuksetta pakkasta ja, jos jotain sataa, niin tähän aikaan vuodesta sade on pääsääntöisesti ei vettä, vaan räntää tai vielä todennäköisemmin lunta. Siitä on varoitettu muun muassa lähivuorokausille Lapissa.

Hakkakasit pysyvät täällä autojemme alla toistaiseksi. Luvassa on vielä monta aamupakkasta ja lumisateen jälkeistä liukasta olosuhdetta niin, että satalasissa on turha yrittääkään ajaa, vaikka liikennemerkki täälläkin niin osoittaa. Olosuhteiden mukaisesti niitä merkkejä voitaisiin tilanteen mukaisesti käännellä turvallisiin lukemiin nopeastikin, koska talvinopeudet ainakin Rovaniemen ja Sallan välillä olivat kuin taikaiskusta kääntyneet kesärajoituksiksi, vaikka olosuhteet ovat jotain aivan muuta.

Muistakaahan edelleen, että Lappiin jos autolla lähdössä lähiaikoina olette, niin näille kulmille ei suvikumit alla kannata lähteä. Ja nopeudet on sovitettava tarpeen mukaan huomattavastikin alemmiksi, mitä liikennemerkeillä on osoitettu...

comments powered by Disqus