Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut Snapskan testiajettu

Porokolari kymmenen vuoden välein.

Näyttää Ukan huushollissa olevan keskimäärin kymmenen vuotta porokolaritonta aikaa, kun taas vahinko sattuu. Kolaritilastot taitavat Ukan ja Mummun kesken olla nyt 2-2. Tällä kertaa oli Mummun huonontuurin päivä.

Tilanne oli, kuten yleensäkin, tullut yllättävässä ja ennakoimattomassa paikassa. Periaatteessa toki poro voi Lapissa tulla kenen eteen vain missä tahansa, koska ne välillä viettävät aikaansa yksityispihoista mitä metsäisimpiin paikkoihin ja kaikkea siltä väliltä.

Tällä kertaa Mummelin kuljettaman Opel Zafiran eteen juoksi poro Naruskan Eräleirintäalueen tieliittymästä leirintäalueen puolelta niin, että auton kuljettaja havaitsi täyttä ravia oikealta puolelta tietä juosseen poron vasta, kun enää mitään ei ollut yhteentörmäyksen estämiseksi tehtävissä. Mummeli muisteli, ettei ehtinyt edes jarruttaa ennen kunnon törmäystä, josta oli auton sisälle kuulunut kunnollinen törmäysääni.

Vaurioita tuli auton keulaan umpion rikkoontumisen ja peltiosien vääntyilyn muodossa niin, että korjaaminen käynnistää vahinkoilmoituksen kautta tapahtuvan menettelyn vakuutusyhtiön kanssa. Tuoreet kuvat tapahtuman auto-osapuolesta heti tapahtuman jälkeen kotona kertonevat, että törmäys on tapahtunut. Porosta tiedetään se, että jalan katkeamisen vuoksi poromiehet ovat siirtäneet sen taivaallisille jäkäliköille.

Täytynee käyttää uutta Hakka Greeniäkin huoltoaseman rengaskoneella sen verran, että poronkarvat lähtevät renkaan ja vanteen välistä pois. Samalla voi tietenkin katsoa renkaan ja vanteen kunto tarkemminkin.


Porovahingosta pitää aina ilmoittaa poromiehille. Jos sellaista ei itsellä tiedossa ole, voi asian ilmoittaa vaikka poliisille tai käydä vaikka lähimmässä talossa kysymässä, kenelle asiasta ilmoittaa. Porovahinko ei vaikuta auton vakuutusbonuksiin. Autolle tulleet vahingot korvataan hirvi- palo- varkausvakuutuksen kautta miinustettuna tietenkin omavastuu. Poron omistaja saa korvauksen porosta liikennevakuutuksen kautta. Poromies tarvitsee tiedon ajoneuvosta, eli rekisterinumeron, sekä kuljettajan tiedot. Samoin ilmoitetaan tapahtumapaikka ja mahdolliset havainnot esimerkiksi loukkaantuneen poron poistumissuunnasta. Paikalle jäänyt loukkaantunut poro on lopetettava. Tärkeintä on lopettaa eläimen mahdolliset kärsimykset. Lihoista ei tarvitse niinkään huolehtia, koska poroarviomies huolehtii sen puolen. Tietenkin kuolleesta porosta voi tietämyksensä mukaan laskea veret. Poron raadon voi yrittää jättää tien laitaan niin, että se löytyy helposti, eli ei esimerkiksi ojan pohjalle.

Siinäpä toivottavasti kaikki olennaisin porovahinkoon liittyen. Vakuutusyhtiön kanssa asiat etenevät vahinkoilmoituksella. Mummun kolaristakin on ilmoitus laitettu netin kautta Pohjolaan jo tapahtumapäivänä, eli nyt odotellaan vain ohjeita auton korjaamisesta kolaria edeltävään kuntoon. Pientä harmia aiheutuu, mutta tämä on poronhoitoalueella jokapäiväistä jossain päin. Tällä kertaa Naruskalla.

Ajelkaapa turvallisesti ja tarkkaillen, sillä porot ovat nyt räkkäaikana säikyllä päällä ja arvaamattomia.

comments powered by Disqus