Polo ja Hakkapeliitta 8 etsimässä rajojaan

Viime viikon perjantaina koitti yksi talven odotetuimmista päivistä, kun pääsin liukastelemaan Pololla ihan luvan kanssa. Olen osallistunut Autokoulu Moottorin järjestämään liukkaan kelin ratapäivään joka talvi ja aina se on yhtä hauskaa. Vaikka harjoitukset ovat vuodesta toiseen melko samanlaisia ja siten jo tuttuja, niin mielestäni ajoharjoittelua ei voi silti harrastaa koskaan liikaa!

Turvatila

Ratapäivä aloitettiin kiertämällä turvatila, jossa on esiteltävänä erilaisia passiiviseen turvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja paikalla on muun muassa hirvikolarissa ollut auto ja perään ajettu auto. Turvavyökelkassa voi testata, miltä tuntuu, kun auto pysähtyy kuin seinään 5 km/h ja 7 km/h nopeuksista. Voin kertoa, että täräyttää hämmästyttävän paljon! Eli vaikka ajaisi vain parkkipaikalla, niin turvavyö kyllä kannattaa pitää kiinni. Turvavöitä voi testata myös pyörähdysautossa: kun kaikki ovat kiinnittäneet vyönsä, käännetään auto kyljelleen ja katolleen. Aika avuton olo siinä on vöissä riippuessa…

Turvatilan viimeisessä pisteessä käydään läpi erilaisia renkaita. Vianorin kanssa yhteistyössä toteutetusta pisteestä löytyi Nokian talvirenkaita eri vuosilta, vanhimman iästä ja mallista ei itse asiassa ole mitään havaintoa paitsi että Hakkapeliitat nekin olivat. Tunnistaako joku?

1. Vasemmalla Hakkapeliitta 7, 2. vasemmalta Hakkapeliitta 4. Ihan oikealla jokin ikivanha Hakkapeliitta.

Taulu turvatilassa: Hakkapeliitta - lumisten teiden voittaja.

Näytöt

Turvatilan jälkeen suunnattiin radalle, jossa opettajat järjestivät pari näyttöä nopeuden vaikutuksesta jarrutusmatkaan ja turvavälien merkityksestä.

Jarrutusmatkavertailussa on ideana näyttää, miten pienikin muutos ajoneuvon nopeudessa vaikuttaa jarrutusmatkaan: neljännes lisää nopeutta tuplaa jarrutusmatkan! Ensin jarrutetaan auto pysähdyksiin 50 km/h nopeudesta. Pysähdyskohtaan nostetaan nukke, minkä jälkeen katsotaan, mitä sille tapahtuu, kun auto jarrutetaan pysähdyksiin 60 km/h nopeudesta  (myös jarrutuspaikka siirtyy samalla hieman eteenpäin, koska reaktiomatka on kovemmassa vauhdissa isompi). Kun 50 km/h nopeudesta auton saa pysäytettyä nuken kohdalle, niin 60 km/h nopeudesta auto törmääkin siihen hurjalla 47 km/h nopeudella! Katso kuvaamani video jarrutusmatkavertailusta.

Jarrutusmatkanäytössä auto lähestymässä 60 km/h.


Turvavälinäytössä todistetaan, miten liian lyhyellä turvavälillä - tai turmavälillä kuten minä sitä kutsun - autoa ei ehdi pysäyttää, jos edellä oleva joutuu yhtäkkiä jarruttamaan. Opettajat ajoivat ajoivat peräkkäin rinnakkain radalle 10 m turvavälillä ja kyllähän sen tietää, mitä käy kun edellä ajanut jarruttaa ja takana tullut koittaa ehtiä reagoida siihen. 50 km/h nopeudella auto liikkuu jo pelkästään sekunnin reaktioajan aikana 13 metriä, joka on enemmän kuin näytössä käytetty turvaväli! Katso kuvaamani video turvavälinäytöstä.

Turvavälinäytön lopputulos.

Harjoitukset

Näyttöjen jälkeen pääsimme ajamaan itse radalle, jossa minua tietysti kiinnosti nähdä, miten uudet Hakkapeliitta 8 nastarenkaani pärjäävät. Ensimmäisenä kokeilimme vain, miten pitkät jarrutusmatkat eri autoilla tulee 60 km/h nopeudesta. Tietysti halusin, että Polo ja Hakkapeliitta 8 voittaisivat muut ja niin ne onneksi tekivätkin! Polo pysähtyi superliukkaalla radalla kaikista nopeiten 80 metriin. Jes! Vain metrin minulle hävisi kaverini, joka ei edes tiennyt, mitkä ja miten vanhat renkaat hänen autossaan olivat… =D Viimeisen sijan 95 m jarrutusmatkalla otti iso tila-auto 30 tkm ajetuilla nastarenkailla.

Harjoituksissa ajoimme mm. keiloilla merkittyyn mutkaan eri nopeuksilla. Polo ei kyllä mennyt sinne minne olisin halunnut vaikka kuinka oli uudet renkaat alla, mutta 60 km/h vauhdilla mutkaan ajaminen lähes peilijäällä taitaa olla liikaa renkaalle kuin renkaalle... 60 km/h jarrutuksen kanssakaan ei riittänyt, vaan vasta 50 km/h:lla sain ajettua mutkan puhtaasti. Katso kuvaamani video Pololla liukastelusta.

Väistötehtävässä Pololla.


Kokeilin radalla myös autokoulun Audi A3:a, jossa oli Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat. Kyllähän se vähän luisteli radalla... Paluureitillä ajelin huomaamattani niin reippaasti, että kyydissä istunut opettaja kehotti minua ajamaan vähän hiljempaa. Ajoin sillä kuin Pololla muistamatta, että alla onkin nastarenkaiden sijaan kitkat. Jarrutin sitten vähän hidastaakseni ja meinasin päätyä ojaan. =P No en nyt oikeasti meinannut mennä ojaan, mutta hyvin tunsi miten auto lähtikin luistamaan. Oli sopiva muistutus siitä, että kun on kitkarenkaat alla, pitää tiedostaa ne ja ajaa niiden mukaisesti.

Liukastelu oli jälleen kerran kivaa, joskin tänä talvena sain enemmän irti Onnellisten ajokoulun ratapäivästä. Mutta oli hauska testata Polon uusia renkaita radalla. Seuraavaksi Hakkapedia-blogaajat suuntaavat Jämijärvelle testaamaan Nokian renkaita Volkswagen hyötyautojen alla.

Blogaaja on tyytyväinen renkaisiinsa.

Lue omaa auto- ja liikenneblogiani osoitteessa http://poloinen.blogspot.fi/

comments powered by Disqus