Kirjoittaja Julius Sutinen
Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2
Uusimmat blogijulkaisut

Pitoa riittää, suuntavakautta ei niinkään

Takana on yli tuhat kilometriä kitkarenkailla pääosin märällä ja kuivalla asvaltilla. Nyt on tullut ajettua pitkää matkaa kaupunkiajon lisäksi, sekä vedettyä ja työnnettyä (peruuttamalla) traileria.

Suurin ero kesärenkaisiin verrattuna näissä kitkarenkaissa on niiden huolettomuus. Oli tiessä sitten uria tai kallisteluita, ne eivät ratissa tunnu. Mutta, samalla se tuntuma tiehen on hieman etäinen. Tuntuu kuin ohjaustuntuma olisi aiempaa epäselvempi. Yritän selittää sanoin mitä tarkoitan, vaikka se vaikeaa onkin:

Kun ajaa esimerkiksi moottoritiellä pitkää suoraa ja katse harhautuu vaikkapa tienvarressa olevaan kauniiseen hevoseen, voi auto huomaamatta vaeltaa kaistan reunaan. Tätä auton kulkusuunnan vaihtumista ei tunne ratissa. Kesärenkaiden kanssa auto kulki sinne minne ratilla käski, vaikkakin laittoi myös hanttiin urien yms. kohdalla. Samoin kova tuuli voi painaa auton suuntaa sivulle eikä sitä tunne ratissa, kesärenkailla kyllä tunsi. Eniten tämän ongelman huomasi, kun ajeli hiljaksiin kahdeksaa kymppiä trailerin kanssa: pitkillä suorilla tieosuuksilla sai olla ohjaamassa tavanomaista enemmän.

On tietenkin ymmärrettävää, että kesärenkaiden veitsenterävään ohjaustuntumaan ei pehmeillä talvirenkailla voi päästä, mutta en ihan muista, että nastarenkaiden kanssa olisi ollut näin suurta eroa. Ehkä muistan väärin. Nyt tilanne on eri, tavallaan "testaan" renkaita ja keskityn asioihin enemmän ja tämä saattaa vaikuttaa tuntoihini. Onhan se tutkimuksin osoitettu, että tietoisessa testitilanteessa ollessaan ihminen aistii ja käyttäytyy hieman eri tavalla kuin tavallisesti.

Tilanne ei missään nimessä ole katastrofaalinen, kontrasti kesärenkaisiin on vain suuri. Myös se vaikuttanee, että kesärenkaiden kanssa auto tuntuu ohjaustuntuman tarkkuudessa olevan mikroautoluokkaa. Kesken mutkaa kaasu pohjassa voi hyvin käännellä rattia paljon tai vähän ja aina auto menee sinne minne käskee. Kuitenkin, tässä vaiheessa voisin sanoa, että en pitkään maantieajoon näitä renkaita valitsisi, vaan valitsisin ehkä hieman paremman vakauden tuovat nastarenkaat.

Toki renkaat ovat tavallaan vielä sisäänajossa, ehkä tilanne on eri keväällä? Paineita renkaissa on edessä 2,5 ja takana 2,7 bar, eli 0,3 bar enemmän kuin ohjekirjassa käsketään. Ehkä pitäisi kokeilla vielä korkeampia paineita?

Pidon kanssa ei ole ollut märälläkään ongelmia, kertaakaan ei ole kiihdytyksessä tai rampeissa ajohallinta puuttunut peliin. Ja saimme veneen ylös merestä ongelmitta. Saimme myös peruutettua veneen ylämäessä liukasta nurmikkoa ja betoniramppia pitkin navetan ylisille talvisäilöön. Olen kyllä huomannut joskus ripeästi valoista lähtiessäni, että viereisellä kaistalla olevassa autossa renkaat sutivat märällä asvaltilla, eli joillakin pito-ongelmia on ollut.

Nyt innolla jo odottelen hieman liukkaampia kelejä, jotta saisi tuntumaa miten renkaat ja auto käyttäytyy vaikeammissa olosuhteissa.

p.s. tekstin oikolukenut avovaimo on samaa mieltä, eli myös hänen mielestään auto on nyt "letkumpi" ajaa.

comments powered by Disqus