Kirjoittaja Jussi Ovaskainen
Uusimmat blogijulkaisut

Pito-ominaisuuksia

Lätkän MM-kisat tuli lusittua ja Helsingissä perinteisesti kuljin Jopollani, joten autoilukokemukset jäivät vähäisiksi. Myös matkat Helsinkiin ja takaisin sujuivat suotuisissa olosuhteissa, ilman huomateltavaa.
Ns. hyötyliikunnan kannattajana olen pyöräillyt aina, kun aikataulut ja etäisyydet antavat siihen mahdollisuuden. Lähtökohtaisesti pyöräilijöiden ja autoilijoiden yhteispeli toimii mainiosti. Ainakin jos ajoissa näytän aikeeni muuttaa kulkusuuntaa tms. Helsingissä on sinällään hyvin toimiva kaupunkiliikennekulttuuri, joskin aina muutama urpo yrittää pilata sitä. Minulle ei ole käynyt läheltä piti -tilanteita, mutta muutaman tarinan olen kuullut, jossa autoilija on käyttänyt isomman oikeutta häikäilemättä hyväkseen.

Paluu Kainuuseen mahdollisti myös maastopyöräkauden aloittamisen, kun lumet olivat sulaneet MM-kisojen aikana. Metsässä polkiessa huomaa konkreettisesti mikä merkitys on oikealla rengasvalinnalla. Pehmeässä hiekassa saisi olla karkea kuvio ja ilmanpainekin voisi olla vähäisempi. Asfaltilla ajellessa kumi voisi olla ratkeamispisteeseen saakka täynnä ja kuvio sileä, jotta vierintävastus olisi minimaalinen. Täytyy nostaa hattua Nokian Renkaille, että osaavat tehdä autoihin renkaita, jotka toimivat hyvin lähes jokaisella maantienpinnalla ja keliolosuhteessa!

comments powered by Disqus