Pissapojan sulatus ja lisää rengaspaineista

Tänään ehdin viimein ajella Mazdalla riittävän kauan, jotta moottorin lämpö ehti sulattaa jääkalikaksi muuttuneen lasinpesunesteen. Lasinpesunestehän oli kesämallia, koska moottoriremontti alkoi alkusyksystä, mutta venyi pitkälle talveen - eikä missään vaiheessa tullut mieleen vaihtaa lasinpesunesteitä.

Kunhan olin saanut (lähes) kaikki nesteet pellolle, laitoin tilalle Motonetistä hankkimaani, 40 pakkasastetta kestävää tavaraa. Säiliöön jäi vielä jäinen kimpale, mutta sen uskoisi sulavan seuraavalla pidemmällä ajomatkalla - ja kun loppu kesäneste sekoittuu tuohon todelliseen talvitavaraan, pitäisi liuoksen selvitä lopputalvesta.

Samalla reissulla eksyin myös tarkistamaan rengaspaineet läheiselle Nesteelle. Vianorilla renkaat oli täytetty varsin hyvin - lähtöpaineet olivat kaikki noin 2,15 ja 2,35 (bar) välillä. Tasasin paineet 2,2 bariin ja testasin samalla Nokian Renkaiden minulle lähettämää rengaspainemittaria: mittari näytti säännönmukaisesti 0,1-0,15 baria enemmän kuin Nesteen rengaspainevehkeet. Sinänsä hyvä, että virhe on systemaattinen; nyt voi vähentää tuloksesta sen 0,1 baria ja ollaan aika lähellä oikeaa ilmanpainetta.

Paine-erot olivat suurimmat oikean ja vasemman puolen välillä: oikealla oli noin 0,1 baria enemmän kuin vasemmalla. Tämä varmasti lisäsi (jollei sitten kokonaan aiheuttanut) Mazdassa ilmentyneen, melko suurenkin sivulle vänkäämisen voimakkaammissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Taitaa siis olla melko tärkeää, että akselin molemmissa päissä on samanlainen paine - ja tietty myös rengas.

comments powered by Disqus