Kirjoittaja Jasu Voipio
Uusimmat blogijulkaisut Hakkaksituntumaa Subaru Foresterilla.

Piilokamera

Minkä kameran sä oot Mitsuun asentanut? Sen hetken pyöri päässä tyhjää kun kesti leuan loksahtaa alas. Se "kamera" oli Drivecon ajovalintakytkimessä oleva merkkivalo, vähän niin kuin mikrofoni hampaassa, josta kuuluu ääniä, molemmista olen kuullut kerrottavan vakavalla naamalla. Driveco on ammattikäyttöön suunniteltu ajotapa- ja kulutusseurantajärjestelmä, joka nyt on minulla ja muutamalla muulla testikuskilla koekäytössä. Väkersin vekottimen paikoilleen kymmenen asteen pakkasessa pihalla. Kolmen ämmän liimamestarit eivät ole suunnitelleet  teippejään käytettäväksi suomalaisessa talvikelissä, oli joko liian pimeää tai sitten liian kylmää, teipit eivät meinanneet pitää, Muuten asennus sujui ihan mallikkaasti. Keskusyksikkö tosin on irrallaan johtonipun alle kiilattuna ja sieltä käsin hoitaa tehtäviään.

 

Itse laite on varsin monikäyttöinen, se kertoo kulutuksen ja ilmoittaa ylinopeuksista. Tuo ajotapasuranta on mielestäni se tärkeämpi osa laitetta, ajotietokone näyttää kulutuksen, tosin mitsun tapauksessa se lukema on ajotietokoneessa optimistinen.Taloudellista ajotapaa voi tietokoneen avulla harjoitella, tarkkuus kun on suunnilleen sama koko ajan niin muutos on se joka merkitsee. Mitä sillä sitten tekee? Aivan varmaa on, että ilmankin pärjää, mutta laitteen lisäarvon voi helposti kasvattaa suuremmaksi kuin laitteen hinta on.

Yksityiskäytössä ajovalintakytkimen sijaan käyttöliittymän toivoisi olevan navigaattori tai laite saisi toimia ilman mitään kytkimiä. Nettiliittymän kanssa kohelsin, asettamalla oletusasetukseksi yksityisajon lakkaa laite rekisteröimästä tietoja. Käyttäjätuki vastasi typerään kysymykseen asiallisen järkevästi ja ongelma lakkasi olemasta. Puolusuksekseni mainittakoon, että töpseli oli sentään seinässä.

Ammattiliikenne on nykyän varsin hyvin hommiinsa koulutettua, mutta vaikea alue on toiminta, jossa autoa käytetään työssä kulkemiseen ja kuljettamiseen osana työtä. Esimerkkinä vaikkapa kotisairaanhoito tai myyntiedustajat. Näissä ryhmissä ei yleensä ole muuta kuljettajakoulutusta kuin mitä autokoulussa tarjotaan. Lähtisikö vakuutusyhtiö mukaan lupaamalla alennuksia jos henkilökunta laitetaan harjoittemaan auton käsittelyä ja ennakoivaa ajoa? Yhdistettynä ajotapaseurantaan uskon tuloksia syntyvän ja sivutuottena päästellään vähemmän ceeookakkosta ilmoille. Investointi maksaisi itsensä takaisin parantuneena työturvallisuutena, alentuneina polttoainekustannuksia ja mahdollisesti pienempinä vakuutusmaksuina. Kerrankin työturvallisuushanke, josta talousosasto ja työsuojeluvaltuutettu voivat olla yhdessä ylpeitä.

comments powered by Disqus