Kirjoittaja Tanja Hartikainen
Uusimmat blogijulkaisut

Pieni pyrähdys Nokian renkaiden historiaan ja saavutuksiin.

Käytiin perheen kanssa kesälomareissulla Länsisuomessa päin, ja matkalla Poriin huomattiin automuseon mainos tienvarressa. Noh, pitihän siellä käydä katselemassa vanhoja autoja, ja huomioni herätti yhdellä seinustalla iso, vanha Nokian Renkaat -mainos. Sinne siis kameran kanssa tutkimaan kyseisiä vanhoja renkaita ja näpsimään kuvia. Museon pitäjän kanssa oli puhetta Nokian Renkaiden Testikuljettaja -pestistä ja kehuin samaan otteeseen syksyllä myyntiin tulevia Hakkapeliitta 8 -renkaita. Tässä siis kuvia minua eniten kiinnostavista Nokian renkaiden mainoksista:

 

"Autonrengastuotanto vauhtiin"

"Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö aloitti henkilöautonrenkaiden valmistuksen epävakaista pulavuosista huolimatta vuonna 1932. Asiantuntemusta ja koneita hankittiin Yhdysvalloista yli-insinööri Ensio Salmenkallion neuvottelumatkoilta. Rohkea päätös autonrengastuotannon aloittamisesta tehtiin, kun suomalainen valmistus näytti tuontirenkaita kannattavammalta. Myös puolustusnäkökohdista oli toivottavaa saada maahan omaa rengasvalmistusta. Joulukuussa 1931 tilattiin tarvittavat kokoonpanokoneet ja rengaspuristimet. Ensimmäinen autonrengas valmistui heinäkuussa 1932. Se tutkittiin ja testattiin läpikotaisin. Kokeiluvaiheen jälkeen sääännöllinen rengastuotanto käynnistyi huhtikuussa 1933"

"Kelirengas - Maailman ensimmäinen talvirengas"

"Tehokas jarrutus, turvallisen käänteet"

"Maailman ensimmäinen talvirengas ja Hakkapeliitan edeltäjä oli Kelirengas, jonka Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö toi markkinoille vuonna 1934. Pintakuvioitu rengas tarjosi turvaa lumisille ja arvaamattomille talviteille. Ensimmäiset kelirenkaat suunniteltiin Kuorma.autoihin, mutta pian kokovalikoima kasvoi. Renkaan uurrettu pintakuvio puri lumisella tiellä ja teki lumiketjut tarpeettomiksi."


 

 "Lumi-Hakkapeliitta - Talvisten teiden voittaja"

"Maailman ensimmäinen henkilöautojen talvirengas syntyy."

"Vuonna 1936 esiteltiin Hakkapeliitta, joka tunnettiin myös Lumi-Hakkapeliittana. Henkilöautoihin räätälöity talvirengas varustettiin harvalla poikittaiskuviolla ja useilla tartuntasärmillä. Pintakuvio oli aivan uudenlainen, urat olivat täysin poikittaisia ja antoivat hammasmaisen pidon ja purennan pehmeään alustaan lumessa ja liejussa. Koko renkaan idea perustuikin hyvään tarttumapintaan. Lumisten teiden voittaja oli syntynyt. Pintakuvio säilyi muuttumattomana aina 1950 -luvulle saakka. Ennen talvisotaa Nokialle valmistettiin 20 000 Hakkapeliitta -rengasta, noin kuutta eri kokoa. "

"Hakkapeliitta NR 08 - Hakkapeliitta teräsvöillä"

"Aja suomeksi Hakkapeliitoilla. Vain 2 penniä Kilometri!"

"Vuonna 1970 alkoi numeroitujen Hakkapeliittojen voittoisa sarja. Hakkapeliitta 05 oli vielä ristikudosrakenteinen, mutta jos saman vuonna valmisuivat ensimmäiset vyörenkaat. Hakkepeliitta radial 06, ensimmäinen talvivyörengas, tekstiilivyöllä, tuli myyntiin 1971. Vyörenkaasta tuli äänetön ja kestävä menijä. Kansainvälisen kehityksen myötä renkaan runkomateriaali vaihtui. Ensimmäinen teräsvöinen talvirengas oli Hakkapeliitta NR 08 vuonna 1977. Sen pintakuvioon oli lisätty leikkauksia paremman märkäpidon saavuttamiseksi. Maailmanlaajuinen öljykriisi nosti autoilun hintaa, joten taloudellisuus korostui rengasvalinnoissa. Nokialaiset renkaat vakuuttivat säästäväisenkin kuluttajan: "Aja suomeksi Hakkapeliitoilla, vain 2 penniä kilometri!"


 

Tähän mainokseen on päässyt itse Juha Mietokin! :D

"Menestyjä nollaysi"

"Perinteinen imukuppikuvio historiaan, kulutuspinnasta nuolimainen"

"Muuttuvat talviolosuhteet ja uudentyyppiset autot haastoivat hakkapeliitan ottamaan seuraavan kehitysharppauksen. Vaadittiin yhä enemmän sulan kelin ominaisuuksia, ja matalampiprofiiliset renkaat vaikuttivat auton ohjautuvuuteen. uuden sukupolven talvirengas Hakkapeliitta NR 09 tuli vuonna 1980 kaikkien saataville. Hakkapeliitta uudistui pintaansa myöten, sillä perinteinen imukuppikuvio siirtyi historiaan. Uusi kulutuspinta oli nuolimainen ja sen porrastetut sahalaitakuviot johdattivat tehokkaasti sohjoa pois renkaan ja tien välistä. Nollaysistä tuli sesongin menestystuote, joka vakuutti niin kuluttajat kuin autolehdetkin. Rengas oli Tekniikan Maailman talvirengastestin ykkönen neljä peräkkäistä vuotta. Viides miljoonas Nollaysi valmistui 1987.


Mielenkiintoista luettavaa!!

Toisiinsanoen Nokian renkaat on syrjäyttänyt lumiketjut keksimällä maailman ensimmäisimmän talvirenkaan, rengastuotannon menestyksellä Nokian renkaat valloitti pian Testivoittajien ykköspaikan vuosiksi, joka jatkuu näinäkin vuosian uusimmilla renkailla.

Eikä pidä unohtaa seuraaviakaan saavutuksia Nokian renkailta:

  • Nokian renkaiden Hakkapeliitta 8 omistaa jäälläajon maailmanennätyksen;  335,713 km/h!!!
  • Tätä ennen maailmanennätyksen omisti Hakkapeliitta 7; 331,61 km/h.
  • Näiden lisäksi Nokian renkaat omistaa myös sähköautojen jäälläajon maailmanennätyksen;  252,09 km/h.

Jännityksellä odottaen seuraavia ennätyksiä ja saavutuksia! :)

comments powered by Disqus