Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Pienen paikkakunnan rengaskauppias tietää ja palvelee

Joskus aikoinaan ostin renkaat huollon yhteydessä autooni - mikäli niissä oli ongelmaa, tai huoltomies ehdotti renkaiden vaihdon olevan ajankohtainen jostain syystä. Samalla saattoivat esim. aurauskulmat mennä säätöön. Ongelmana tietysti oli se, että renkaat tulivat sitä merkkiä, jota oli heillä myynnissä. Ja yleinen rengastietous oli heikkoa.

Seuraavaksi siirryin ostamaan renkaat paikkakunnan suurimmista rengasliikkeistä, joista yksi muuttui myöhemmin Vianor-ketjuksi. Toinen merkittävä kantapaikkani oli Kaerlan kumi. Toki tein tähän kerran poikkeuksen ottamalla Nokian Hakka kesärenkaat Volvon huollon yhteydessä - pyydettyäni renkaista ensin tiukan hinnan. Ennen käyttämässäni Vianorin liikkeessä sain aina neuvoja ja vinkkejä samalla siihen mitä kannattaisi tehdä. Myös tietoa eri rengasvalmistajien renkaiden erosta, joskus jopa ohjeen, että ei kannata vaihtaa juuri nyt - näyttää vielä ihan hyvältä, tule 5000 km jälkeen. Sitten kun tämä liike siirtyi johonkin toiseen paikkaan menetin kontaktin arvostamiini asiakaspalvelun henkilöihin.
Kaerlan kumi on ollut minulle tehokas ja nopea renkaiden vaihtaja, joiden tasapainoitustyö on ollut laadultaan kiitettävää. Monet, monet renkaat olen heiltä ostanut. Vanteita en, enkä myöskään ole kysynyt renkaan koon muuttamismahdollisuuksista.   Yleistuntuma on, että asiakaspalvelussa ollaan vahvoja ammattilaisia. Renkaan pinnankovuutta on mitattu muutaman kerran pyynnöstäni ja lukemaa verrattu sitten renkaan alkuperäiseen kovuusarvoon. Taisi käydä niin, että kovuusmittaus selitti epäilyni renkaan toiminnan epäloogisuuteen ja renkaat päätyivät vaihdettavaksi saman tien. Kaupat tuli vaikka kulutuspinnan takia ei olisi ollut aiheellista vielä.

Kun jokin aikaa sitten tuli halu vaihtaa autosta yhden akselin renkaat päätin jo ennakkoon hoitaa renkaiden vaihdon toisella kotipaikkakunnallani Kangasniemellä. Paikka oli  Kangasniemen Kumikorjaamo Oy.
Olin positiivisesti yllättynyt palvelun laadusta. Kun keskustelin renkaista, sain tietysti hinnat eri vaihtoehdoille jne normaalit asiat. Mutta hieman myöhemmin ajan salliessa minulle alkoi tulla ehdotuksia siitä, että renkaan profiilia kannattaisi vaihtaa hieman + perustelut sille, Sitten vielä myöhemmin takahuoneesta haettiin seuraavan talven uutuusrenkaita näytille ja kerrottiin miksi ne ovat jännittävät seurata tosi käytössä.

Kun itse renkaan vaihto alkoi, niin ensimmäiseksi rengas laitettiin renkaan pesukoneeseen yksi kerrallaan ja vasta sen jälkeen alkoi normaali vaihtotyö. En ole muualla nähnyt käytettävän renkaan pesukonetta, mutta sen käyttö tekee uuden renkaan vanteen paremman näköiseksi ja varmasti parantaa tasapainoituksen lopputulosta, kun pinttynyt likamöykky vanteen sisältä on poistettu.

Pienen paikkakunnan rengasliike lunastaa paikkansa ja olemassa olonsa tarkoituksen vahvalla ammattitaidolla, tukevalla osaamisella ja asiakasta kuuntelevalla + neuvovalla asiakaspalvelulla. Joustamalla tietysti silloin paljon, kun loma-asukkaat ovat paikkakunnan ylimääräisinä asukkaina ja potentiaalisina asiakkaina.

Mikä on "sanomani": Nokian Renkaiden pitäisi saada koulutettua asiakaspalvelua hoitavia henkilöitä siihen, että "myyn samanlaiset renkaat kuin sulla oli ennen tähän hintaan" -tyyppisestä palvelusta muutetaan toimintatapaa siihen, että automaattisesti kysyttäisiin oletko tyytyväinen tähän rengasprofiiliin, vai haluatko tietää mitä muita renkaita voit autossasi käyttää". Siiten vaikka Nokian rengasvalitsimella tulostaisi listan ja keskustelisi hieman, miten eri vaihtoehdot vaikuttavat ajamiseen. Tällä tapaa asiakaspalvelija pääsisi esittelemään laajemmin Nokian Renkaiden eri tuotevaihtoehdot. Jossain tapauksessa renkaan hinta voi jopa muuttua halvemmaksi muuttamalla hieman profiilisuhdetta.

Tulee kyllä asioidessa myös mieleen, miksi Nokian Hakka / Hakkapeliitta ei ole aina automaattisesti tarjottavissa vaihtoehdoissa mukana?? Näin on käynyt.

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus