Kirjoittaja Matti Morri
Sijainti: Nokia
Uusimmat blogijulkaisut

Pidä huolta talvirenkaistasi, niin ne pitävät huolen turvallisuudestasi

Talvirenkaiden huoltotoimenpiteet ovat pitkälti samat kuin kesärenkailla, mutta ne on silti hyvä kerrata ja muistuttaa samalla joistain talvirenkaiden erityispiirteistä.

Jo nyt on hyvä aika käydä tallissa vilkaisemassa, ovatko talvirenkaat iskukykyiset. Kun lunta alkaa tulemaan, moni tajuaa myöhässä olevansa uusien nastojen tai kitkojen tarpeessa. Tekemällä rengasostokset hyvissä ajoin syksyllä välttää jonottamisen ja varmistaa, että omaan autoon sopivaa mallia on tuoreeltaan saatavilla.

Pito muodostuu riittävästä urasyvyydestä ja nastoista

Vaaralliseksi kuluneen talvirenkaan tunnistaa Nokian Renkaiden tuotteissa siitä, että renkaan pinnan numerorivistö on huvennut numeroon 4 asti. Urasyvyys on tällöin neljä milliä, joka on kriittinen raja: sen jälkeen laaturenkaankin ominaisuudet romahtavat. Lamelointikaan ei tällöin enää auta eikä rengas pysty kuljettamaan sohjoa urien läpi riittävällä volyymilla. Eli tarkista urasyvyys.

Nokian Renkaiden tuotteissa on kätevä numerorivistö, jonka avulla on helppo tarkkailla urasyvyyttä.

Nastarenkaissa kannattaa myös kiinnittää huomiota nastojen kuntoon. Nykyään suomalainenkaan talvi ei ole pelkkää lunta tulvillaan, vaan välillä ajetaan kuivilla asfalteilla. Tällöin nastat voivat kulua enemmän kuin ympäröivä kumi kuviopalassa , tai tietysti tyystin irrotakin Kuluneet tai puuttuvat nastat heikentävät renkaan jääpitoa, mikä voi johtaa ikäviin yllätyksiin ja hallinnan menetykseen teiden jäisillä varjopaikoilla ja pakkasen kiristyessä.

Vetorenkaat kuluvat noin kaksi kertaa niin paljon kuin vapaasti pyörivät. Kulumaeroja on hyvä tasata kierrättämällä eturenkaat taakse ja päinvastoin noin 8000 kilometrin välein. Jos urien kulumaero on enemmän kuin kahden millin luokkaa, alkaa syntyä turvallisuusriskejä. Jos esimerkiksi vetävien eturenkaiden urasyvyys on 8 milliä ja vapaasti pyörivien takarenkaiden 5 milliä, on auton takapää etupäätä heikommalla pidolla. Vauhdilla kaarteeseen tultaessa voidaan menettää takapään sivuttaispito ja auto alkaa yliohjautua.

Pieni ylipaine on hyväksi talvella

Rengaspaineet kannattaa talvella tarkastaa kesää useammin. Suomen olosuhteissa renkaat altistuvat jopa 40 °C:een lämpötilavaihtelulle, kun lämpimästä tallista ajetaan -30 °C:een pakkaseen. Ilmanpaine laskee noin 0,1 baria jokaista kymmenen asteen laskua kohden, joten lämpötilaa ja paineenvaihteluita on fiksua pitää silmällä. 0,2 barin ylipaine sopii talvirenkaille hyvin, antaa niille jämäkämmän ajotuntuman ja säästää bensaa pienentyneen vierintävastuksen kautta.

Ilmanpaineista huolehtiminen on myös hyväksi ajomukavuudelle. Kovilla pakkasilla meillekin tulee kysymyksiä, että miksi renkaat liikkeelle lähtiessä “pompottavat” ja “hyppyyttävät” oudosti. Tämä selittyy sillä, että elohopean laskiessa myös rengaspaine on pudonnut turhan alas ja rengas päässyt jäätymään tai jäähtymään kunnolla. Siihen jää painauma, joka häviää vasta kun rengas lämpenee riittävästi. Pieni ylipaine ehkäisee painaumia ja pitää talvirenkaan oikeassa muodossaan.

Säilytä renkaita oikein

Talvirenkaiden säilytyksessä pätevät yksinkertaiset säännöt: leutoa, varjoisaa ja sopivasti suojaa. Renkaan toimivuuden voi tuhota väärällä säilytyksellä. Joskus on vastaan tullut kysymyksiä, että miksi talvirenkaat ovat halkeilleet säilytyksessä. Paljastui, että niitä oli säilytetty keskuslämmityskattilan päällä. Liika kuumuus on renkaille pahaksi - säilytystilan olisi hyvä olla noin 10-15-asteinen.

Auringonvalo puolestaan vanhentaa renkaiden kumisekoituksia ja kun kumi kuivuu, renkaan pintaan alkaa ilmestyä pieniä hiushalkeamia. Tämä paitsi rumentaa rengasta, voi myös rikkoa sen muita osia.

Liuotinaineet sun muut on myös parempi pitää loitolla renkaista. Autotallin lattialla rengas voi joutua kosketuksiin esimerkiksi öljyn kanssa, mikä on omiaan pehmentämään kumin ja rikkomaan renkaan. Vältä pinoamasta paljon tavaroita renkaiden päälle, jotteivät ne ole pitkiä aikoja jatkuvassa paineessa. Joskus kysellään, millainen rengaspaineen tulisi olla säilytyksen aikana. Käyttöpaine sopii hyvin, koska silloin renkaiden muotokin säilyy.

Eli jos käyttöön löytyy suojaisa, varjoisa ulkovarasto, siellä talvirenkaat säilyvät mainiosti.

comments powered by Disqus